Nieuwe Nationale Norm Zwemveiligheid
In april 2016 ging NL Zwemveilig van start. Het project is gericht op het verzamelen van cijfers en kennis over zwemonderwijs, zwemvaardigheid en zwemveiligheid in Nederland. Door kennis te verzamelen kan de zwemveiligheid naar een hoger niveau worden getild. Het Nationaal Platform Zwembaden | NRZ coördineert het project namens de…
De Zwembus maakt het bereikbaar en betaalbaar
‘Schoolzwemmen moet terug in het basisonderwijs.’ Hetgeen wij natuurlijk alleen maar kunnen beamen. Goed voor de verbetering van de zwemvaardigheid, daarnaast laat het kinderen ervaren hoe leuk bewegen in het water is. Alleen maar voordelen. Maar het kost voor veel gemeenten te veel geld en daarom hebben veel gemeenten het…
Wel of geen diploma? meer aandacht voor onderzoek!
‘Minder kinderen halen hun zwemdiploma A’, kopte nu.nl gisteren. Altijd interessant natuurlijk, immers we willen juist dat de zwemvaardigheid van kinderen toeneemt. Uitgaande van het Zwem-ABC, is daar op z’n minst het A-diploma voor nodig. Mogen we daaruit concluderen dat het aantal kinderen met een zwemdiploma -en dus de zwemvaardigheid-…
Twee op de drie kinderen verlaat lagere school onvoldoende zwemvaardig
In 2012 heeft 34% van de kinderen bij het verlaten van de basisschool het hele zwem-ABC doorlopen, 66% is daarmee onvoldoende zwemvaardig; 6% van de 11-17 jarigen heeft geen zwemdiploma; Allochtone kinderen en kinderen in huishoudens met lagere inkomens zijn minder zwemvaardig dan autochtone kinderen en kinderen in huishoudens met…
‘Alle kinderen een zwemdiploma!’
Het project Waterdicht is het vervolg van het 10-puntenplan ‘Verbetering Zwemvaardigheid’. Het doel van het project is het ontwikkelen en in gebruik nemen van twee landelijke dekkende systemen, die samen de Zwemmonitor vormen. Bekijk onderstaande video voor meer informatie over het project Waterdicht. (meer…)
Zwemvaardigheid Amsterdamse jeugd
Al begin 2000 constateerden de Amsterdamse Stadsdelen dat de zwemvaardigheid van de Amsterdamse jeugd achterbleef bij het gemiddelde. In 2004 had 78% van de basisschooljeugd op 12-jarige leeftijd een zwemdiploma, terwijl dit percentage landelijk op 98% lag. De boodschap was duidelijk: er moest iets gebeuren om dit percentage te verhogen….
Waterdicht: zwemvaardigheid en -veiligheid in het basisonderwijs
De aanleiding voor het gehele traject ‘Verbetering zwemvaardigheid’ ligt eigenlijk in de motie Rabbae c.s., die in november 2000 in de Tweede Kamer werd aangenomen. In die motie werd aan het kabinet gevraagd om in overleg met de gemeenten te komen tot maatregelen waardoor alle kinderen in Nederland aan het…
Alle kinderen een zwemdiploma aan het einde van de basisschool
1 Reactie op Alle kinderen een zwemdiploma aan het einde van de basisschool
Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) pleit ervoor dat alle kinderen aan het einde van de basisschool in het bezit zijn van het Zwem-ABC. Op dit moment is niet duidelijk hoeveel kinderen met een zwemdiploma de basisschool verlaten. Paul Coppes, directeur VSG: “Wij zijn van mening dat het behalen van het…
Project 10-puntenplan ‘Verbetering Zwemvaardigheid’ afgerond
1 Reactie op Project 10-puntenplan ‘Verbetering Zwemvaardigheid’ afgerond
Tijdens het Nationaal Zwembadcongres is de eerste toolkit van het project 10-puntenplan ‘Verbetering Zwemvaardigheid’ overhandigd aan Jan Rijpstra. In de toolkit zit een boekje waarin de belangrijkste conclusies en aanbevelingen zijn samengebracht. Gemeenten, zwemlesaanbieders en basisscholen kunnen aan de hand van dit boekje zwemvaardigheidsbeleid ontwikkelen dat het beste bij de…
Onderzoeken binnen 10-puntenplan
Over de rol van ouders, de complexiteit van schoolzwemmen en het huidige zwemgedrag Het kunnen zwemmen is een van de voornaamste vaardigheden. Zeker in een waterrijk land zoals Nederland. Maar helaas is het kunnen zwemmen niet voor iedereen een vanzelfsprekendheid. Genoeg redenen dus om de zwemvaardigheid volop te stimuleren. Een…