Spurd-Leeghwaterbad is de negende winnaar van ‘Ranking the Pools’

Spurd-Leeghwaterbad is de negende winnaar van onze Social Media rubriek ‘Ranking the Pools’. Door goed te scoren op Twitter én Facebook, zowel qua aantallen fans als de interactie met hun fans, hebben zij Zwembad De Boetzelaer en De Scheg achter zich gelaten. De Scheg is overigens wel de hoogste nieuwkomer, zij debuteren in deze lijst op de 3e plaats. Steeds meer accommodaties ontdekken het belang van social media om hun doelgroep te bereiken en gaan daar ook steeds beter mee om.

De lijst bestaat inmiddels uit 130 zwembaden en zwemscholen. In de top 50 zitten voornamelijk bedrijven die een goede Likealyzer score behalen. Deze score wordt voornamelijk behaald door interactie, een belangrijke graadmeter in deze ranking. Het is daarbij ook steeds minder relevant welke aantallen fans of volgers je hebt. Het ranken van de deelnemende accommodaties is een zorgvuldig proces. Zo heeft Laco Glanerbrook met 3.691 veruit het meeste aantal aantal volgers op Twitter en Swimfun uit Joure met 7.341 het grootste aantal Facebook fans. Maar met alleen maar veel volgers of fans ben je er niet. Het aantal fans geeft slechts het potentiële publiek weer. Je hebt niks aan fans als ze niet in de doelgroep vallen en niet bereikt worden. En meer betekent ook niet altijd beter. Zoals je ook in onderstaande grafiek kunt zien, is de groei bij Facebook verreweg het grootst. De grafieken tonen de groei in aantallen fans en volgers van de negen metingen die we tot nu toe hebben uitgevoerd.

gemiddeld aantal fans/volgers totaal aantal fans/volgers

Meeste zwemouders op Facebook

Met bijna 11 miljoen gebruikers is Facebook in Nederland uitgegroeid tot het grootste social mediaplatform. Miljoenen mensen brengen elke dag veel tijd door op Facebook, Instagram, WhatsApp en Messenger. Dit blijkt ook goed uit de grafieken hierboven. Uit ons zwemouderonderzoek blijkt ook dat 94% van alle zwemouders op Facebook actief zijn, slechts 8% op twitter. Veel bedrijven fixeren zich volledig op het aantal fans dat ze hebben en schenken weinig tot geen aandacht aan de vervolgstappen: hoe gaan we de dialoog aan met deze fans? Uiteraard is een bepaald volume belangrijk om de gedane investeringen te rechtvaardigen. Maar uiteindelijk moet het doel zijn om interactie te hebben met de fans, niet alleen om fans te hebben. De groei is er bij Twitter helemaal uit. De vraag is dan ook of je hier actief moet blijven of dat je op zoek moet gaan naar een alternatief. Instragram zou dit alternatief kunnen zijn.
 

> Lees ook: Zo maak je fans van je volgers!

Likealyzer

Net als bij de vorige ranking hebben wij ook deze keer de de likealyzer score gebruikt. Wanneer je de URL van jouw zakelijke Facebookpagina invoert in LikeAlyzer krijg je een pagina met een analyse van jouw Facebook pagina(!). Een cijfer en tips en aanbevelingen om de interactie met je Facebook fans te verbeteren. Naast interactie kijkt deze tool ook naar andere zaken zoals reactietijd op vragen. Het is dus een aanrader om dit voor jouw pagina te doen en om te kijken hoe je jouw score kunt verbeteren, zodat je volgende keer nog beter scoort in onze ranking.

Lees verder in ZwembadBranche #59