23 april ZwembadBranche Dag Belgie

Social media onderzoek: Facebook populair verliest terrein, de jeugd vlucht naar Snapchat

Een wereld zonder social media is niet meer voor te stellen: even je tijdlijn checken op Facebook, kijken of je iets gemist hebt op twitter of een filmpje bekijken op Youtube. Maar het is voor zwembaden natuurlijk ook ideaal om (potentiële) bezoekers te bereiken. Is de vraag: wie ‘zit’ dan waar? Newcom heeft weer een groots onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van social media en weet precies hoe het Nederlandse landschap eruit ziet. Spoiler alert: iedereen met kinderen in de puberleeftijd weet waar de jeugd op zit, want dat is natuurlijk niet waar je ouders en hun vrienden op zitten…

Winnen en toch verliezen

Het grootste platform is en blijft nog steeds Facebook, gevolgd door Youtube (2,2 miljoen), Instagram (2,1 miljoen), Snapchat (1,3 miljoen) en Twitter (1 miljoen). WhatsApp staat eigenlijk aan top, maar is een chatapp waarmee de mogelijkheden in vergelijking met andere social media (nog) beperkt zijn. Hoewel Facebook nog steeds bovenaan staat, geeft het wel een beetje vertekend beeld. Het begint namelijk wel terrein te verliezen. Met 10,8 miljoen gebruikers is het weliswaar 400.000 gestegen. Ware het niet dat ook de bevolking is gegroeid en Facebook daar niet voldoende van heeft geprofiteerd. En dan verliest men vooral populariteit onder de jeugdige social media fans. Bij gebruikers onder de 20 jaar daalt het dagelijks gebruik van Facebook met 11%. Bij gebruikers onder de 40 jaar is deze daling beperkt gebleven tot 3%.


Ben jij op zoek naar een leverancier voor zwembadafdekkingen? 👉 Klik hier.



Waar zit de jeugd?

Wat zijn dan de stijgers? Instagram heeft in Nederland 4,1 miljoen volgers, waarvan 2,1 miljoen het platform dagelijks gebruiken. Daarmee is het sterk gegroeid, in 2015 waren het nog maar 1,8 miljoen gebruikers. Niet moeilijk te raden waar de winst wordt behaald? Juist de jeugd. Driekwart van jongeren onder de 20 jaar heeft een Instagram account. Als jij niet gevonden wil worden door je ouders op social media, vlucht je dus naar Instagram. Of eigenlijk nog beter is Snapchat. In de leeftijd tussen de 20 en 40 jaar zit toch nog 46% op Instagram, terwijl 32% op Snapchat zit. Maar eigenlijk maakt dit voor de jeugd niet zoveel uit, Instagram (73%) is onder hen net zo populair als Snapchat (72%).

Lees ook: Social Media trends 2018, Go mobile!

Social media: what to do?

Toch wordt Facebook niet geheel genegeerd door de jeugd. Zo’n 72% heeft Facebook en 43% is ook nog eens dagelijks actief. Maar als je de jeugd wilt bereiken zet dan zeker niet alles in op Facebook. Vooral Snapchat is in opkomst en wordt door de jeugd veel gebruikt. Daarnaast is Instagram ook een serieuze speler om rekening mee te houden. Zowel voor de jeugd als de oudere jeugd. En vergeet ook vooral de senioren niet. Ook zij zijn social. 45% van de 65-plussers zit dagelijks op Facebook en 28% van de 80-plussers.

Voor meer informatie of het gehele onderzoek kijk op Newcom.nl


advertentie

Dewi Online