23 april ZwembadBranche Dag Belgie

Social media onderzoek 2023: steeds meer 40plussers actief op social media

Een wereld zonder social media is niet meer voor te stellen en de ontwikkelingen gaan snel. Facebook is inmiddels voor ‘boomers’ en het echte leven is weer helemaal ‘in’ door BeReal. Hoe dan ook steeds meer mensen gebruiken social media platforms. Ook voor zwembaden en zwemscholen zijn deze natuurlijk zeer geschikt om (potentiële) bezoekers te bereiken. Is de hamvraag: wie zit dan waar? Voor wie het wil weten, Newcom heeft weer een groots onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van social media en weet precies hoe het Nederlandse landschap eruit ziet. 

Social Media Onderzoek 2023

In januari 2023 heeft Newcom Nederlanders van 15 jaar en ouder uitgenodigd om deel te nemen aan het Nationale Social Media Onderzoek, waarbij overigens nog niet het platform BeReal is meegenomen. Via een online vragenlijst kon men deelnemen aan het onderzoek. De steekproef van 7.000 respondenten vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder en geeft een goed beeld van waar het staat met social media. Wat valt er op?


Ben jij op zoek naar een leverancier van LED verlichting voor in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Social media neemt nog steeds toe

Het aantal gebruikte platforms is wederom gestegen, net als het aantal dagelijks gebruikte platforms. In 2016 gebruikten we in Nederland gemiddeld 3,3 social media platforms, inmiddels is dat gestegen naar 4,4 waarvan we op zo’n 2,4 platforms dagelijks te vinden zijn. Het totaal aantal gebruikers van 15 jaar en ouder op social media is gestegen naar 14,1 miljoen. Opvallend is de toename in de leeftijdsgroepen vanaf 40 jaar, steeds meer 40plussers zijn actief op social media. Alhoewel de leeftijdsgroepen tussen 15 en 39 nog steeds de lijst aanvoeren en ook nu nog het meest scrollen door en posten op social media. Ook de tijd die we besteden aan social media is toegenomen. De groei was vooral te zien bij twintigers en dertigers, maar onder alle leeftijden was het aantal minuten gestegen. Het totaal komt nu neer op 114 minuten, zo’n 2 uur per dag.

Lees ook: Zwembad en zwemschool: ‘It’s time to be real!’

Waar zitten we op?

Whatsapp is in ons land nog altijd het social media kanaal met de meeste gebruikers met meer dan 13 miljoen. YouTube is het afgelopen jaar ook gegroeid en heeft nu ongeveer evenveel gebruikers als Facebook. Facebook en Twitter hebben het afgelopen jaar ieder bijna een half miljoen gebruikers verloren. Waarbij voor Facebook geldt dat zij vooral mannen verliezen in de leeftijdscategorie 15 tot en met 29 jaar. Bij Instagram zijn het vooral de vrouwen tussen de 20 en 29 jaar die het platform verlaten. De grootste groei heeft Instagram doorgemaakt, zij kregen ruim 1,1 miljoen nieuwe gebruikers en hebben nu in totaal 7,8 miljoen gebruikers in Nederland. Maar de groei zit vooral in de oudere leeftijdsgroepen. Onder tieners verliest het medium juist terrein, zij geven de voorkeur aan TikTok, Snapchat en de populaire nieuwkomer BeReal. Reden voor tieners om over te stappen is vooral omdat zij een andere platform ‘leuker’ vinden en daar meer leeftijdsgenoten treffen. Wie minder last lijkt te hebben van een generatiekloof is TikTok, het gebruik stijgt nog fors onder zowel 40-plussers als ook twintigers en jonge dertigers. Nieuw in de top 10 is BeReal, wat vooral populair is onder tieners en vroege twintigers.

Wil je meer weten over het alle details van het Nationale social media onderzoek? Kijk dan op de website van newcom.

Met dank aan: Social Media Monteur