Social media gebruik: TikTok voor de jeugd en Instagram voor ‘boomers’

De ontwikkelingen op het gebied van social media gaan snel en de mogelijkheden zijn legio, maar wat is populair? En wat was de invloed van de coronapandemie met de lockdowns en het fenomeen thuiswerken op het social media landschap? Het afgelopen jaar is het het aantal Nederlandse gebruikers op social media gegroeid en we kijken er met z’n allen nu ook veel vaker op. Maar welke platformen worden op dit moment gebruikt en met welke frequentie? Waar kijkt de jeugd op en wat is voor de oudere jeugd, oftewel de ‘boomers’? En welk platform ontbreekt nu nog, maar gaan we zeker volgend jaar in de lijst terugzien? NewCom deed onderzoek en de highlights lees je hier.

Bron: NewCom

Intensiever gebruik

Social media is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Ook vorig jaar hebben we weer intensiever gebruik hebben gemaakt van social media. Het dagelijks gebruik is toegenomen en de grote platforms blijven stabiel of groeien heel lichtjes. Als we kijken naar aantal gebruikers zijn de enige uitzonderingen hierop YouTube, met een verlies van 1%, en Snapchat, daarvan is het aantal gebruikers met 2% gedaald. Snapchat maakte vorig jaar nog een opmars onder de jeugd ten koste van Facebook, maar afgelopen jaar is de jeugd massaal overgestapt op TikTok. De korte (grappige) video’s met muziek slaan duidelijk aan: het aantal gebruikers is gestegen met 149% en het dagelijks gebruik met 197%. TikTok is daarmee dan ook de grootste stijger en dan vooral onder de 40-minners. Tot en met 40 jaar is het dagelijks gebruik overal toegenomen, maar de meeste groei is te zien in de leeftijdsgroep 15-24. Waarbij het dagelijks gebruik onder de jeugd van 15-19 jaar zelfs is vervijfvoudigd. Instagram daarentegen groeit nauwelijks meer bij gebruikers tot en met 40 jaar.


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen met de waterbehandeling in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.




Bron: NewCom

Hoe populair waren de social media platforms?

  • Facebook verloor vorig jaar van de jeugd terrein, maar blijft met 10,4 miljoen gebruikers stabiel. Het aantal dagelijkse gebruikers is wel toegnomen, iedere dag loggen tenminste 7,3 miljoen Nederlanders een keer in, dat is bijna 200.000 meer dan vorig jaar.
  • Instagram ging van 5,6 miljoen leden naar 5,9 miljoen leden en het dagelijks gebruik is gegroeid met 7% naar zo’n 3,7 miljoen gebruikers die dagelijks hun ‘insta checken’, waarbij je vooral een groei ziet bij de 40-plussers.
  • Niet geheel verbazingwekkend is TikTok dus de grote uitschieter met nu inmiddels 1,7 miljoen Nederlandse accounts wat een miljoen accounts meer is dan vorig jaar. Zo’n 836.000 Nederlanders loggen dagelijks in, een jaar eerder was dat 281.000. Het platform is vooral populair onder de jongeren. Het lijkt erop dat de jeugd dit platform verkiest boven Facebook en Instagram. Eerder was dit in het voordeel van Snapchat, nu van TikTok.
  • Pinterest groeit van 3,5 miljoen gebruikers naar 3,9 miljoen gebruikers (+337.000) en is met 24% gegroeid naar 892.000 dagelijkse gebruikers. Hierop is hoogstwaarschijnlijk corona en de lockdown van invloed geweest, er wordt heel wat geklust in huis en Pinterest is voor veel thuisklussers een bron van inspiratie.
  • LinkedIn ging van 4,7 naar 5 miljoen (+266.000) en heeft met 1 miljoen dagelijkse gebruikers een groei van 39% doorgemaakt. Ook vermoed men hier dat corona heeft meegespeeld, LinkedIn wordt vaker geraadpleegd om bijvoorbeeld te zien hoe bedrijven en organisaties omgaan met de coronacrisis en het thuiswerken.

Lees ook: TikTok, nu de tijd om het te ontdekken!

In opkomst: Clubhouse

Ook interessant om te weten: wat is dan de nieuwe rage waar we rekening mee moeten houden. Wat zien we volgend jaar als nieuwkomer in de lijst? Het is je waarschijnlijk niet ontgaan, maar dat is Clubhouse. Het was eerst een platform voor een select gezelschap, maar inmiddels groeit het aantal gebruikers gestaag. Clubhouse onderscheidt zich van andere social media platforms omdat het gericht is op communicatie via gesproken tekst. Het is een soort chatroom waar mensen kunnen aanhaken en aan deel kunnen nemen. Virtuele ‘kamers’ waar wordt gesproken over een specifiek onderwerp die je kunt binnentreden om mee te luisteren of om deel te nemen. Diegene die het gesprek voeren, zien wie er meeluistert en bepalen ook wie wel en niet mogen meepraten. Rondhangen in Clubhouse is overigens nog niet voor iedereen weggelegd, je komt er alleen tussen op uitnodiging. Nieuwe gebruikers krijgen een of twee uitnodigingen voor anderen om lid te worden. Dit maakt deelname bijzonder en een uitnodiging krijgen erg interessant.


advertentie

Hellebrekers