Social media 2020: zit jij al op TikTok?

Ken jij al de nieuwe social media trend van 2020? Vraag het aan een tiener en je krijgt geheid als antwoord: TikTok. Terwijl de 35-plussers zich net een beetje wagen aan Snapchat, hoogstwaarschijnlijk onder protest van hun kinderen, doet deze nieuwe rage alweer zijn intrede. De jeugd laat hiervoor SnapChat en Instagram massaal links liggen. Met meer dan 100 miljoen gebruikers van over de hele wereld die elke dag meer dan 10 miljoen filmpjes posten, kun je er dus eigenlijk niet meer omheen. Je moét als zwembad ook op TikTok.

Muziek

TikTok is een social media platform waar gebruikers korte video’s van 15 tot 60 seconden van zichzelf kunnen maken en hier muziek aan toevoegen. Maar het is meer dan alleen muziek. Ook grappige video’s, filmpjes van iemand z’n skills of product video’s kun je allemaal in een feed voorbij zien komen. Zoals je bent gewend met social media kun je ook hier iemand volgen, maar het verbazingwekkende van dit platform is vooral het algoritme dat op de gebruiker z’n behoefte inspeelt. Zonder ook maar iets of iemand geliked of gevolgd te hebben.


Ben jij op zoek naar een leverancier van LED verlichting voor in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Lees ook: Hoe je een feestje maakt van social media

Interactie

En natuurlijk kunnen de video’s door andere gebruikers bekeken, geliked en gedeeld worden. Of meteen worden doorgeplaatst. Dat is natuurlijk ook waar het bij social media om gaat: zien en gezien worden. Maar er is nog meer interactie mogelijk. Andere video’s kunnen in een eigen video worden gebruikt door te reageren of mee te zingen met de andere video. Zo kan je samen video’s maken, zonder bij elkaar te zijn of elkaar te kennen. Daarmee is de app plaats en tijd onafhankelijk. En daar draait het tegenwoordig natuurlijk allemaal om. Ideaal om interactie met gebruikers te creëren.

Wat kun je ermee doen?

  • Challenges
    Challenges zijn een essentieel onderdeel van TikTok. Met een hashtag onder je video, waarin jij iets geks doet, kunnen andere gebruikers hetzelfde doen en de ‘uitdaging’ aangaan. Zij kunnen vervolgens weer een soortgelijke video uploaden met dezelfde hashtag. Als steeds meer mensen -of juist bekende mensen met veel volgers- dit doen, wordt de hashtag en de video herkenbaar en wordt awareness gecreëerd.
  • Hashtag
    Naast het herkenbaar maken van challenges, worden hashtags ook vaak gebruikt in online campagnes om awareness voor een bepaald onderwerp te creëren. Vervolgens kunnen andere gebruikers ook deze hashtag toevoegen aan hun eigen video’s om nog meer awareness voor dit onderwerp op te roepen.

Hoe word je zichtbaar op TikTok?

Allemaal leuk en aardig, maar wat nu? De belangrijkste stap, die tegelijkertijd ook de meest eenvoudige is, is het aanmaken van een bedrijfsprofiel op TikTok. Met een bedrijfsprofiel kunnen gebruikers jouw bedrijf op TikTok bezoeken en volgen en kunnen zij de door jou gemaakte video’s liken en delen. Ben je net begonnen met TikTok? Dan is het zeker aan te raden een challenge te beginnen. Belangrijk is vooral dat filmpjes worden gedeeld met andere social media, zo creëer je namelijk heel simpel een groot bereik op social media.