23 april ZwembadBranche Dag Belgie

Hoe je een feestje maakt van social media

Succesvolle social media marketing heeft veel overeenkomsten met het organiseren van een feest. Het uitnodigen van mensen, ze een reden geven om te blijven en het zorgen voor entertainment die leuk genoeg is dat ze anderen erover vertellen is ook wat we met social media moeten doen. Zoals elke goede gastheer weet is één van de belangrijkste dingen het zorgen dat iedereen het naar zin heeft (gehad). Laat dat nu net ook de sleutel zijn voor succesvolle social media marketing!


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen met het schoonmaken en schoonhouden van jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Wat maakt een goed feest?
Allereerst moeten gasten een reden hebben om naar het feest te komen. Zijn gasten op het feest, dan wil je ze daar houden. Dat vergt een andere skill-set want of mensen op een feest blijven is sterk afhankelijk van de sfeer, kwaliteit van het gesprek en het gezelschap. Contact met mensen en klanten op social media is sterk vergelijkbaar: je nodigt je publiek uit met een interessante propositie, zorgt voor inhoudelijk goede entertainment wat leidt tot interessante gesprekken en leuk gezelschap waarvoor mensen willen blijven of terug willen komen.

Blijf verrassen en verbazen
Net zoals in sales is in social media de gouden regel dat het makkelijker is om een klant te behouden dan een nieuwe klant te vinden. Heb je een succesvolle community van fans opgebouwd rondom bijvoorbeeld jouw zwembad, een bepaalde doelgroepenactiviteit of van zwemouders, zorg dan dat het interessant en verrassend genoeg blijft voor mensen om te blijven. Afwisseling is daarbij belangrijk. Gebruik soms tekst, andere keren een afbeelding of video en misschien een link naar een relevant artikel.

80/20 regel
Heb je de community opgebouwd, houd dan de 80/20 regel aan: investeer 80% van de tijd aan het interessant houden van de social media community en het gesprek gaande te houden. Spendeer ‘slechts’ 20% aan het genereren van nieuwe leads. Zorg ervoor dat je een goed idee hebt wat de community leuk vindt. Dit kan je gaan meten, maar vaak werkt vragen aan de community zelf gewoon het beste. Wat vonden jullie hiervan? Wil je meer hiervan zien? Door vragen te stellen kom je er niet alleen achter wat je community wil, het geeft ook een verhoogd gevoel van betrokkenheid.

Waar is het feestje?
Iedere plaats om een feest te geven heeft zijn eigen voor- en nadelen. Facebook leent zich het meest voor een community met een groot bereik. Ben je op zoek naar zakelijke contacten dan is LinkedIn een betere keus. Twitter zit daar een beetje tussenin qua publiek, maar heeft als nadeel dat onderwerpen vaak erg vluchtig zijn. Het woord social media zegt het al, het gaat om sociaal zijn. Zorg er dus voor dat het ook op social media een knalfuif wordt waar iedereen het nog jaren over heeft!

Remco Bron heeft passie voor nieuwe technologie en adviseert organisaties over het effectief gebruik van internet en social media. Wil je reageren op zijn column? Dat kan via Twitter @remcobron of gewoon ‘ouderwetsch’ via remco@somanythoughts.nl.


advertentie

Dewi Online