‘Met de game methode willen wij de intrinsieke motivatie triggeren’

Al meer dan 40 jaar is Sylvia van Toorn zwemlesgever. In al die jaren is er veel veranderd. Maar gek genoeg ziet Sylvia dit niet terug in de zwemles. Dat terwijl de kinderen van 2022 lang niet meer de kinderen van vroeger zijn, hun belevingswereld is totaal anders. Reden dat zij een nieuwe methode ontwikkelde, gebaseerd op de favoriete bezigheid van -bijna- ieder kind: gamen. “Met de game methode willen wij laten zien dat het leren zwemmen ook heel anders kan. Zwemles is niet alleen noodzakelijk, het is ook vooral heel leuk!”

Gamen


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen bij de bouw of renovatie van jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



In de herfstvakantie van het eerste coronajaar merkte Sylvia dat de kinderen geen vorderingen maakte zoals ze graag wilde. Meteen was voor haar duidelijk dat dit niet aan de kinderen lag, maar waar dan wel aan? “Ik kwam echt gedesillusioneerd thuis en uitte mijn ongenoegen: waarom krijg ik de kinderen niet zo ver? Mijn zoon reageerde meteen dat kinderen eigenlijk vooral graag willen gamen. Hij was heel stellig en vroeg mij waarom ik daar niets mee deed. Meteen gingen bij mij alle radartjes werken. Een geweldig idee, maar hoe dan?” Na beraad met haar zoon ontstond het idee om kinderen punten te laten sparen waarmee zij levels kunnen bereiken. “Het beloningseffect trekt kinderen zo aan. Het doet ook iets met een brein en geeft zelfvertrouwen als je iets nieuws aan het leren bent. Eigenlijk raar dat wij van alles van kinderen vragen en hen pas belonen met een diploma na zo’n anderhalf jaar. Geen wonder dat veel kinderen gedemotiveerd raken. We moeten veel meer hun intrinsieke motivatie triggeren.” Dat is ook de reden dat Debby Struijs er in December 2020 bij is gekomen voor de illustraties. Om de methode aan te kleden en kleur te geven.

Anti-autoritair opvoeden

Al snel kwam van het een het ander en samen met Debby Struijs en Charlotte Breukels startte Sylvia een pilot. “Ik heb het vervolgens helemaal uitgewerkt waarbij ik het beloningssysteem en het halen van punten en levels, net zoals in games, centraal zette.” Om het te visualiseren heeft Sylvia er een bordspel van gemaakt. “Door de pionnen zien kinderen dat ze steeds een stapje verder komen. Daarnaast kunnen kinderen thuis oefenen om zo de benodigde skills onder de knie te krijgen. Het gaat uiteindelijk om de zintuiglijke ervaring. Wanneer kinderen een vaardigheid voor het zwemmen in een vertrouwde setting oefenen, is het minder spannend in het water. Door dit te koppelen aan de skillkaarten die ze in de les kunnen verdienen, blijven ze ook thuis spelenderwijs leren.” Het succes van de game lesmethode is volgens Sylvia dat elk kind als uniek wordt gezien en dat dit wordt omgezet in hun persoonlijke kracht tijdens het proces van zelfredzaam worden in het water. Om dit kracht bij te zetten wordt samengewerkt met fanatieke gamers, kindercoaches, PMA-coaches en ervaren zweminstructeurs. Daarnaast gelooft Sylvia in het gedachtegoed van Thomas Gordon, een Amerikaanse klinisch psycholoog die zich richt op anti-autoritair opvoeden. “Centraal hierbij staat het ontwikkelen van een open en gelijkwaardige relatie met kinderen, waarbij je als lesgever het kind ondersteunt in de zoektocht naar zijn eigen oplossingen en daarmee de zelfstandigheid en het leervermogen van kinderen vergroot. Ik zie het terug in de lessen waar kinderen ook zelf bepalen of en welke materialen zij willen gebruiken. Wij noemen het de apotheekkast, wij hebben van alles en als kind bepaal je wat je nodig hebt. Je merkt dat kinderen dat heel goed zelf kunnen inschatten.”

Lees ook: Gaat leren zwemmen met een iPad makkelijker?

Enthousiast

Na zo’n 40 jaar in het vak wil Sylvia kinderen nog elke dag laten ervaren dat iets nieuws leren leuk is en uitdagend mag en kan zijn. Maar hiermee heeft zij niet alleen de kinderen uitgedaagd, ook zichzelf. “Natuurlijk waren de lockdowns niet fijn, maar het gaf mij wel de tijd en ruimte om te reflecteren. Werken aan deze nieuwe methode heeft ook mij een enorme stimulans gegeven en het besef dat ik uiteindelijk niets liever doe dan kinderen laten zien hoe ontzettend leuk (leren) zwemmen is!” Inmiddels zijn Debby, Charlotte en Sylvia hun eigen bedrijf Helden Academy begonnen waarin zij niet alleen kinderen leren zwemmen, maar ook lesgevers willen opleiden. “Natuurlijk staat het nog in de kinderschoenen maar de eerste 30 kinderen zijn inmiddels gestart. Wij zijn heel tevreden met de vorderingen, maar bovenal met het enthousiasme. De kinderen gaan met heel veel plezier naar zwemles en gaan ook met een grote glimlach weer uit het water en hetzelfde geldt voor ons!”


advertentie

Aquatickets