Gaat leren zwemmen met een iPad makkelijker?

Het scherm is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Tablets, smartphones, computers: We kijken er bijna de hele dag naar. Dit geldt zeker ook voor kinderen. Zij groeien hiermee op, het is het spelen 2.0. Hoewel in veel gezinnen het scherm een negatieve lading heeft, zitten er ook voordelen aan. Zo kan het bijvoorbeeld een mooie aanvulling zijn op het onderwijs. NL Zwemveilig onderzocht daarom het effect van de iPad bij de het zwemonderwijs.

Zelfstandig leren

Bevordert de iPad het leren? Het is een vraag die het onderwijs bezighoudt. Maar ook het zwemonderwijs, reden dat het Zwemschool Instituut voor Sportstudies dit heeft onderzocht. Tijdens een bijeenkomst van NL Zwemveilig is dit onderzoek nader toegelicht. Cindy van den Heuvel, Zwemonderwijzeres bij Golfbad Oss, raakte daardoor meteen geïnteresseerd en besloot om dit ook als experiment bij haar eigen zwemlessen in te voeren. “Ik was gelijk nieuwsgierig geworden en heb daarom de iPad direct ingezet bij mijn eigen lessen.” Tijdens de zwemlessen van Van den Heuvel staat het kind centraal. Als kinderen het kunnen werken zij zelfstandig en als zij extra aandacht nodig hebben, krijgen zij die. “Al snel merkte ik dat het laten zien van de zwemlestechniek middels een iPad prima aansluit bij de manier waarop ik lesgeef. Kinderen die de techniek nog niet zo goed beheersen kunnen zo nog rustig even goed kijken wat zij moeten doen. Ik ga dan met de kinderen die het begrijpen vast aan het werk om hun te begeleiden. Doordat kinderen ook al aan het werk zijn op de iPad als de andere starten, heb ik voor beiden meer aandacht.”


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen bij het automatiseren van processen in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Ouders betrekken

Van den Heuvel merkt ook dat kinderen het sneller oppikken. “Door het voor te doen krijgen kinderen natuurlijk ook een goede indruk, maar door het zien van de filmpjes waar de bewegingen onderwater zijn opgenomen, kunnen zij elke beweging goed zien en herhalen als dat nodig is. Daarnaast raken kinderen nog wel eens afgeleid door bijvoorbeeld andere lesgroepen, met de iPad hebben zij meer aandacht voor het scherm en dus de techniek van de beweging. En natuurlijk kun je het gelijk gebruiken als huiswerk, kunnen kinderen samen met hun ouders thuis nog eens goed kijken. Ook belangrijk omdat ouders zo meer betrokken raken.” Tevens ziet Van den heuvel voordelen bij kinderen die geen Nederlands spreken. “Het is voor ons dan best lastig om de techniek uit te leggen, met een de iPad kun je dit veel beter ondervangen.”

Belevingswereld

Vooralsnog heeft Van den Heuvel samen met haar collega Marjon Schepers het gebruik van de iPad tijdens de zwemles ingezet als experiment. Maar van den Heuvel sluit zeker niet uit dat zij dit vaker gaat inzetten. “Ik ben blij dat NL Zwemveilig aandacht besteedt aan het gebruik van de iPad en ik zie ook zeker voordelen. Wel is het belangrijk dat we door meer onderzoek en meer pilots beter gaan zien wat de voordelen van de iPad zijn en hoe we dit het beste kunnen inzetten. Uiteindelijk is het voor ons belangrijk om zo dicht mogelijk bij de belevingswereld van een kind te blijven om het kind vervolgens zo goed en zo leuk mogelijk te leren zwemmen. In die zin kunnen wij natuurlijk niet om nieuwe media en het gebruik van de iPad heen.”

Lees ook: Nieuwe Nationale Norm Zwemveiligheid

Onderzoek en resultaten

Voor het onderzoek zijn twee groepen gemaakt, een experimentele en een controlegroep. De experimentele groep kreeg voorbeelden te zien op een iPad terwijl de controlegroep fysieke voorbeelden van de instructeur te zien kreeg. Alle kinderen hadden 20 uur zwemles gehad en waren watervrij, zij beheersten de rugslag en durfden met het gezicht onder water te gaan. De vooruitgang werd wekelijks gemeten met een vragenlijst waarbij de kinderen met meerkeuzevragen moesten aangeven wat de juiste foto of het juiste filmpje van een techniek was. Daarnaast is gekeken naar de technische uitvoering van de schoolslag aan de hand van een filmpje die per kind is bekeken door twee onafhankelijke NPZ | NRZ gekwalificeerde instructeurs. Uit het onderzoek bleek dat de experimentele groep kinderen sneller leken te leren. Tevens boekten de kinderen meer vooruitgang op de schoolslag dan de controle groep en wisten zij meer van de schoolslag.

Kijk voor meer informatie over het gebruik van beeldmateriaal voor de zwemles op de website van Dokter zwemles. Voor meer informatie over NL Zwemveiligheid kun je kijken op de website van NL Zwemveilig.


advertentie

Dewi Online

3 gedachten over “Gaat leren zwemmen met een iPad makkelijker?

  1. Heel interessant, leuk dat dit zo dichtbij wordt onderzocht. Vraag me kort af hoe hoeveel kinderen er per groep zitten?

    1. Hoi Thomas,
      Als je op het Golfbad doelt, dan gemiddeld 8

  2. Een interessant stuk en het is zeker de moeite waard om zoiets te onderzoeken. Echter moet ik wat vraagtekens zetten bij dit onderzoek. De resultaten worden onder andere getoetst aan de hand van foto’s of filmpjes. Hierin is de experimentele groep in het voordeel ten opzichte van de controle groep, omdat de experimentele groep al veel met filmpjes gewerkt heeft en alleen de juiste technische uitvoering gezien heeft op filmpjes. Mogelijk krijg je een ander resultaat wanneer er getoetst wordt wanneer de kinderen moeten kijken naar iemand die daadwerkelijk voor ze langs zwemt. Misschien een idee om dit nog mee te nemen in het onderzoek.

Reacties zijn gesloten.