Maak een sport van bewegen, ook goed voor je humeur!

Bewegen is van levensbelang. Onvoldoende beweging is een risicofactor voor onder andere hart- en vaatziekten, diabetes type II, osteoporose en depressie. Geschat wordt dat er jaarlijks ruim 8.000 Nederlanders vroegtijdig overlijden als gevolg van bewegingsarmoede. Om langer en gezonder te leven, moet je dus vaker in beweging komen. Maar helaas gebeurt dat nog te weinig. We bewegen te weinig en dan vooral tussen het sporten door. Natuurlijk is regelmatig zwemmen goed voor een gezond lichaam. Maar het is ook belangrijk dat je beweegt voor en na die duik in het zwembad. En dat is wat anders dan sporten. Want ook iemand die regelmatig sport, voldoet lang niet altijd aan de beweegnorm. Dus is het tijd om vaker de lift, de fiets of de benenwagen te nemen. Fit.nl geeft tips.

Beweegrichtlijn

Ten eerste is het natuurlijk belangrijk om te weten hoeveel je moet bewegen. Hiervoor zijn eenvoudige richtlijnen, de nieuwe beweegrichtlijn is als volgt.

Volwassenen en ouderen

  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • Voorkom veel stilzitten.

Kinderen

  • Doe minstens elke dag een uur aan matig intensieve inspanning. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens driemaal per week spier- en botversterkende activiteiten.
  • En: voorkom veel stilzitten.
  •  

    Lees ook: Dit is waarom we echt meer moeten bewegen, zwemmen dus…

    Tips om meer te bewegen

    1. Gebruik een stappenteller
    Gevoelig voor uitdagingen? Gebruik een stappenteller of app om je gezette stappen bij te houden. Stel jezelf een doel, zoals 10.000 stappen per dag.

    2. Maak een productief moment extra productief
    Maak van een wandeling een productief moment: combineer het met dat ene telefoontje dat je nog moet plegen, luister een audioboek, laat je hond extra lang uit of oefen je presentatie. Of spreek af met die ene vriend die je veel te weinig ziet.

    3. Ga lopend of fietsend naar je werk
    Loop naar de supermarkt/stad/bioscoop/vriendenavond in plaats van dat je kiest voor een voertuig met wielen.

    4. Opstaan en meteen wandelen
    Sta 20 minuten eerder op en ga wandelen zodra je uit bed stapt. Zo begin je de dag actief en voel je je al fris voor je überhaupt gedoucht hebt.

    5. Haal koffie of thee voor je collega’s
    Maak kilometers tijdens het werk. Dit doe je bijvoorbeeld door -heel aardig van je- vaker koffie te halen voor je collega’s, de trap te nemen in plaats van de lift, of je auto een parkeerterrein verder te parkeren. Of ga altijd een verdieping hoger of lager naar de wc. Grijp de lunchpauze aan om een blokje om te gaan. Betrek een paar collega’s als stok achter de deur. Ook ideaal als netwerkmoment!

    6. Parkeer verder en/of stap eerder uit de metro
    Ga je toch met de auto ergens heen? Parkeer hem dan een kilometer van je eindbestemming. Zo wandel je er flink wat stappen bij. Hetzelfde geldt voor het openbaar vervoer. Stap gewoon een halte te vroeg uit.

    7. Klassieker: negeer de lift
    We moeten hem toch benoemen, omdat veel mensen dit blijkbaar vergeten. Pak waar het kan de trap in plaats van de lift. Ontloop ook letterlijk de roltrap door de klassieke trap te nemen. Sla een trede over om je billen en bovenbenen extra te trainen.

    8. Maak een sport van meer beweging
    Ga overal mogelijkheden tot extra beweging in zien. En zie het als een sport om meer te bewegen. Heeft je trein vertraging? Ga een rondje lopen in plaats van te staan koukleumen op het perron. Neem met liefde je vrienden achterop je fiets. Kijk hoe lang je staand kan fietsen. Bied je stokoude buurvrouw hulp in huis aan. Ontwikkel groene vingers. Klim in een boom. Doe elke dag een dansje. Bijkomend voordeel van al deze dingen is ook nog dat je humeur er van opknapt.




    Piscine