Lespakket ‘Waterveilig’: kinderen aan slag

Zee, rivier en zwemplas: ze hebben een enorme aantrekkingskracht op kinderen. Hoe leer je kinderen waar het gevaar zit en hoe ze moeten omgaan met die risico’s, op een positieve manier? Het lespakket Waterveilig zet leerlingen van basisscholen op een speelse manier aan het denken over hun eigen veiligheid én die van anderen. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en speels en houden wel van een uitdaging. En dat is precies waar het project Waterveilig op inspeelt. Het lespakket zet kinderen uit groep 7 en 8 van de basisschool aan het denken over veiligheid in en om het water. Wat kun jij, wat weet jij en wat doe jij? Door deze vragen ontdekken de kinderen hoe ze kunnen zorgen voor meer veiligheid in en om het water. Voor henzelf, maar ook voor anderen.

Naar het zwembad

Kinderen leren omgaan met water, dat doe je natuurlijk het beste ín het water. Basisscholen worden daarom gestimuleerd een zwembad te bezoeken. Hans van Rijssel van Stichting Dutch Lifeguards (één van de initiatiefnemers van Waterveilig): “Door het lokale zwembad te betrekken bij het lespakket Waterveilig, ervaren kinderen zelf hoe ze veilig het water in kunnen gaan. De praktijk versterkt de theorie. En het mooie is: kinderen weten dan meteen waar het zwembad is en hoe leuk het is om te zwemmen. Hoe meer kinderen zwemmen, hoe veiliger het water wordt voor iedereen.” Waterveilig is een initiatief van verschillende organisaties die zich inzetten om verdrinkingen te voorkomen, waaronder ook Reddingsbrigade Nederland, de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) en de Maatschappij tot Redding van Drenkelingen. Stichting DutchLifeguards en de KNRM ontwikkelde het nieuwe lespakket speciaal voor kinderen. Van Rijssel: “Voor die doelgroep was er nog niets op deze manier. De bestaande programma’s waren afgestemd op volwassenen.”

Lees ook: Word gelukkig door al op jonge leeftijd te beginnen met zwemmen!

En dan… reddend zwemmen

Dutch Lifeguards en de andere organisaties willen kinderen al jong interesseren voor reddend zwemmen. Waterveilig is een eerste stap in die richting. “We hopen kinderen enthousiast te maken voor het werk van de strandwacht, later als ze groot zijn”, vertelt Van Rijssel. “Het lespakket draagt daar aan bij, maar ook onze andere activiteiten. We hebben een programma ontwikkeld dat gericht is op reddend zwemmen, maar wel heel speels is, het zwemles programma Jonge Redders. Kinderen voeren opdrachten uit en komen op een speelse manier in actie, bijvoorbeeld met surfboards. We zetten de kinderen zelf aan het werk, stellen de vraag ‘hoe zou jij het aanpakken?’. En uiteraard zorgen we ervoor dat ze goed kunnen zwemmen. Ook als er een inhaalslag nodig is omdat een kind het Zwem-ABC niet heeft.”

Tekort ‘binnen’water

Dutch Lifeguards heeft succes met de nieuwe aanpak, de toestroom van jongeren is flink gegroeid. “We zijn nu onder meer actief in Castricum, Katwijk, Wassenaar en Egmond en werken samen met de lokale zwembaden. In deze badplaatsen zijn er nu al wachtlijsten omdat het zwembad te weinig ruimte beschikbaar heeft.” Van Rijssel ziet graag dat kinderen doorgroeien naar strandwacht, maar sommige jongeren maken andere keuzes. “Zij kiezen bijvoorbeeld voor de wedstrijdsport – ook goed natuurlijk, als ze maar zwemvaardig zijn én blijven.”

Deze blog verscheen op NL Zwemveilig, een project gericht op het verzamelen van cijfers en kennis over zwemonderwijs, -vaardigheid en -veiligheid in Nederland. Het project wordt gecoördineerd door de Nationale Raad Zwemveiligheid en ondersteund door het ministerie van VWS. Kijk voor meer informatie over het lespakket op www.knrm.nl.




“VConsyst”