15 oktober ZwembadBranche Dag

Leesvoer voor de zomer – zwemonderwijs

Het vakantieseizoen is aangebroken. De ene gaat ver weg, de ander blijft lekker thuis. Wat je ook doet, velen gebruiken het om even op adem te komen. Om vaak ook even datgene te doen waar het in de hectiek van alledag niet van komt. Lezen staat vaak hoog op het lijstje. Vooral omdat dit voor veel mensen één van de eerste dingen is die in de drukte vaak komt te vervallen. Heb jij nog inspiratie nodig en wil je weten welk boek je dan vooral moet lezen? Wij hebben een aantal lijstjes gemaakt. Vorige week geven we tips over management, nu een lijstje met boeken over zwemonderwijs. Veel leesplezier. En natuurlijk als jij nog andere tips hebt? Laat het ons weten!

Lastige kinderen heb jij even geluk – Berthold Gunster

Kinderen? Stop met ze op te voeden. Of lees hier: stop met hen te onderwijzen. Waarom? Omdat het alleen maar voor ergernissen zorgt. Het is vastdenken: kijken naar wat er niet is en er wel zou-moeten-zijn. Van een probleem een ramp maken. Denk het om. Maak van een probleem een mogelijkheid. Hoe? Simpelweg door te kijken naar wat er is en wat er zou-kunnen-zijn. Van een gebrek een talent maken. Natuurlijk is dat niet zo simpel, maar dit boek geeft wel veel inspiratie om er weer eens anders naar te kijken. Handig als je kinderen lesgeeft én zeker ook als je zelf kinderen hebt.


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen met de luchtbehandeling in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



>> Lees ook: ‘Geef jij zwemles of doe jij aan curling?’

Ik, de leraar – Marcel van Herpen

Kinderen moeten presteren: CITO’s, NIO’s, toetsen. Maar is er wel aandacht voor de ware talenten van kinderen? Ieder kind is uniek en niet te vatten in uitslagen en rapporten. Onderwijs, leren en ontwikkelen vindt niet plaats door het afnemen van een toets, maar in de relatie tussen leraar en leerling. ‘Ik, de leraar’, laat zien hoe jij als docent de mogelijkheid hebt om kinderen gelukkig te laten opgroeien. Het is geschreven uit liefde voor het vak, in het belang van ieder kind en ter aanmoediging van alle leraren. Ook zwemdocenten. Marcel van Herpen deelt op boeiende wijze praktijkverhalen, koppelt ze aan een heldere visie en draagt uiteindelijk een krachtige= manifest uit. Het doet je weer even beseffen waar het onderwijs om zou moeten draaien.

Stilzitten als een kikker – Eline Snel

Kinderen hebben het tegenwoordig druk. Even tot rust komen is er niet bij, maar wel heel belangrijk. In dit boek wordt een eenvoudige methode beschreven voor kinderen in de basisschoolleeftijd om stil te staan in het moment zelf zodat ze zich beter kunnen ontspannen. Het belangrijkst is dat er geen oordeel uitgesproken wordt, het gaat om de feitelijke ervaring. Met deze oefeningen wordt de aandacht getrokken in wat er nu gebeurt. De mindfulnesstrainster Eline Snel slaat daarmee de spijker op zijn kop. Het is tijd dat kinderen de tijd krijgen om tot zichzelf te komen. Het boek bevat ook een cd met elf oefeningen en visualisaties en is zeer geschikt voor onderwijzers die te maken hebben met kinderen vanaf ongeveer 5 tot en met 12 jaar.

Op zijn best – Meester Bart

Meester Bart is inmiddels mateloos populair door zijn columns waarin hij een indringend beeld schetst van zijn dagelijks leven als docent Engels op een Amsterdamse vmbo-school. In zijn columns klinkt de grote passie door in zijn kijk op het onderwijs, zijn omgang met leerlingen en zijn ervaringen in de klas. Hij beschrijft herkenbaar wat anderen meemaken en voelen en plaatst deze ervaringen in een nieuwe context. Hoewel meester Bart schrijft over het voortgezet onderwijs met pubers, vormen zijn columns ook zeker een inspiratiebron voor zwemdocenten. Waarom? Omdat hij je laat zien dat pedagogiek veel meer is dan vakdidactiek, een conclusie die zeker ook opgaat voor het zwemonderwijs.

Het nieuwe overdekte strand – Martin Rippe

Het Nieuwe Overdekte Strand is een kritisch herziene versie van ‘Het overdekte strand’, aangevuld met veel nieuwe spelen en ideeën. Het boek staat voor een andere benadering, een andere manier van denken. Anders met mensen omgaan, klant- en deelnemergericht werken, andere zwemdiploma’s. En bovenal ook een andere manier van lesgeven. Het is een schatkist van 472 pagina’s met vakmatige tips over methodiek, veiligheid en materialen vol ideeën, experimenten, een proefjes. Het geeft veel inspiratie om spelenderwijs kinderen vertrouwd te maken met water en het leren zwemmen.

Het geminachte kind – Guus Kuyer

Tot slot voor de liefhebbers het boek Het geminachte kind van Guus Kuyer uit 1980. Een absolute klassieker en aanrader van Erik van Muiswinkel. Dit boek bevat kritische pedagogische opstellen over de houding van de volwassenen tegenover kinderen. Een leven lang niet volwassen, dat is het motto van Kuyer. Het is een must read voor elke onderwijzer volgens Erik van Muiswinkel, maar tevens is het ook erg moeilijk te verkrijgen. Maar wie weet ligt er nog ergens een exemplaar.

Nog een tip voor zwemouders

Leren zwemmen is leuk! – Titeke Postma

Dit boek is geschreven voor ouders van kinderen die op zwemles zitten. Aan de hand van de vele tips en ideeën wordt duidelijk hoe ouders hun kinderen kunnen helpen zelfvertrouwen en plezier in zwemmen te ontwikkelen. Waardoor het leren zwemmen (weer) leuk wordt én mogelijk sneller gaat. Heel nuttig voor ouders, maar zeker ook interessant voor zwemdocenten om eens door te bladeren.


advertentie

VDH Watertechnology