Laat je inspireren – na de vakantie…

Wie mijn columns met enige regelmaat leest, kan het niet zijn ontgaan dat mijn hobby -en vooral ook bron van inspiratie- is gelegen in attractieparken. Met enige regelmaat gebruik ik mijn vrije tijd om pretparken te bezoeken en adrenaline op te doen op achtbanen. Dit jaar bezoek ik voor het eerst Zweden en ga ik op herhaling in Engeland. Maar eigenlijk hoef ik deze keer niet ver van huis om te zien en te voelen wat de laatste trends in recreatieland zijn.

Dit jaar is het dicht bij huis, want van 23 tot en met 27 september staat de Amsterdamse RAI in het teken van de European Attractions Show, de EAS, georganiseerd door de IAAPA, the International Association of Amusement Parks & Attractions. Om recreatietrends op te snuiven hoef je dus eigenlijk niet ver van huis. De internationale top van attractieparken, festivals en waterparken is in Amsterdam te vinden om congressen bij te wonen en de attractiebeurs te bezoeken. Dat alles om met elkaar uit te wisselen hoe de nog steeds stijgende aantallen bezoekers aan zich te kunnen blijven binden. De komende jaren wordt een investeringsbedrag verwacht die wereldwijd de drie miljard euro gaat overschrijden.

Ontwikkelingen

De IAAPA benoemt ontwikkelingen die invloed hebben op het verblijf, gedrag en bestedingen van bezoekers.

  1. Het meer toepassen van digitalisering, in het bijzonder virtual reality, backoffice organisatieprocessen en mobiele applicaties. Geen van deze ontwikkelingen is de zwembadwereld vreemd, hoewel ik van mening ben dat we nog steeds voorzichtig aan het snufffelen zijn aan deze type digitalisering. Echte diepgang en iets bedenken vanuit en voor onze zwembadgasten staat nog in de kinderschoenen.
  2. Attractie- en waterparken trachten hun gasten langer dan één dag aan zich te binden door verblijfsaccommodaties te ontwikkelen. In ons land is de Efteling hiervan een sprekend voorbeeld, met inmiddels een hotel en twee verblijfsparken en plannen voor een tweede hotel. Ook Toverland, ooit begonnen als een uit de kluiten gewassen speelhal, heeft plannen voor het bouwen van een gethematiseerd hotel.
  3. Toename van kwaliteit zorgt voor een verhoging van de dienstverlening. Het moet mij dan toch wel van het hart dat ik vind dat de zwembaden, uitzonderingen daar gelaten, de hospitality onvoldoende in de genen hebben zitten. Het blijft voornamelijk steken op niet onbelangrijke veiligheidsnormen, maar oprechte warmte en betrokkenheid zou mijns inziens veel beter kunnen worden ontwikkeld.
  4. Toename in het gebruik van bestaande characters en verhalen in met name kinderspeelplaatsen en -attracties. Deze zogenaamde intellectual property is nauwelijks ingeburgerd in de zwemwereld, hoewel de hieraan gelieerde storytelling hier en daar wordt toegepast bij met name de zwemlessen.

Lees ook: In de algemene voorwaarden staat…

Energie opdoen

Onder de 500 stands staat een groot aantal bedrijven dat in meer of mindere mate diensten en producten aanbiedt aan zwembaden. Er zijn voorbeelden te vinden van zwembadontwikkelingen in onze buurlanden, zoals de bouw van het waterpark Rulantica in Europa-Park (opening medio 2019). Niets is één op één mee over te nemen naar de eigen locatie. Maar inspireren, enthousiasmeren en energie opdoen voor meer passie voor ons vak, daar kom je eind september niet onderuit. Wellicht doen we elkaar een verlate vakantiegroet vanuit Amsterdam!

Deze column is geschreven door Eduard Leurs en verscheen eerder in ZwembadBranche #64