15 oktober ZwembadBranche Dag

Hocus, pocus. Focus!

Soms heb je wel eens klanten die moeite hebben met het hebben van focus in de les. Ze volgen je wel, ze doen ook nog wel wat je ze vraagt, maar ze zitten met hun hoofd ergens anders. Herkenbaar? Daarnaast zijn er ook klanten die graag tot in detail willen weten hoe ze een oefening moeten doen, want ‘ze voelen het niet’. Hoe ga je daar dan mee om? Wat kan je doen?

De klant is steeds mondiger geworden en verwacht steeds meer van jou als lesgever. Ze willen waar voor hun geld, willen vooruitgang boeken, willen voelen dat ze wat hebben gedaan. Het is niet meer zozeer het ‘ik doe voor en jullie doen het na’, zeker niet als je op lange termijn wil doorgaan. Daarom is het handig om te weten hoe die klant zich letterlijk en figuurlijk ‘beweegt’, hoe de sturing van de spieren en het brein verloopt. Is dit van denken naar doen of van doen naar denken?


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen met de waterbehandeling in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Lees ook: Take One. Add One. Repeat Some.

Denker of een doener

Klant A is de doener. Hij doet wat je vraagt, maar als jij vervolgens zou vragen wat hij of zij doet, dan weet hij of zij het eigenlijk niet: ‘Ik doe maar wat’. In het ergste geval zijn dit ook de klanten die denken dat ze doen wat ze doen, maar het eigenlijk heel anders doen.
Klant B is de denker. Hij wil eerst goed analyseren hoe het moet en zal dan pas echt gaan bewegen. Dit zijn ook vaak de vragende klanten: ‘hoe moeten die handen?’ of ‘waar moet je dit voelen?’  Beide klanten hebben een andere leerstijl om te komen waar jij graag wil: dat ze doen wat je vraagt en het ook nog eens begrijpen waarom ze dat doen (en anders vragen ze het dus wel). Dus waar zit nu de ‘missing link’? Exact: het waarom! Beide klanten willen geholpen worden in hun focus zodat ze ook echt zoveel minuten van je les betrokken zijn. Geen hocus, pocus dus. Gewoon focus op:

  • De juiste techniek. We weten dat je het openen van de benen bij een jumping jack met de tenen naar buiten gericht doet, maar hoe zit het precies bij een ski-beweging (langlauf, wisselpas… zeg maar, sagitale flexie en extensie van de heup)? Welk deel van de voet raakt de bodem aan op welk moment? Voorste voet en achterste is anders. Probeer dit, zonder dat je het echt daadwerkelijk doet, eens in je hoofd te analyseren? Als je dit ook met de klanten doet, dan leren ze de focus al beter te leggen. 
  • Staand op 1 been (verankerd werken). Doe je dat op het bewegend been (mobiliteits-kant) of op het staande been (stabiliteits-kant)? En wat doen de gewrichten bijvoorbeeld precies? In welke stand staat de heup? Voel je wat de enkels doen? 
  • Spieractie’s of gewrichten. Welke spier span je waar en wanneer aan? Waarom trainen we die spier? Waarom doen we bepaalde bewegingen? Als je het uitlegt, zullen ze ook wellicht meer focus hebben op dat gedeelte. 
  • Ademhaling. Door het actief concentreren op de ‘juiste’ ademhaling kunnen enorm veel extra buikspieren ingezet worden en werken aan het ‘core’ wil iedereen. Ook de focus op het niet vastzetten van het middenrif, de plaats van ademen (bijvoorbeeld borst en buik) en dan concentreren op die ieniemienie kleine spiertjes in het ‘core’ gedeelte, helpt enorm om een goeie focus te hebben. En ook om het beter te voelen. 
  • Muziek (heerlijk meezingen mag), tellen (hoeveel herhalingen nog?), combinaties van oefeningen (wat deden we ook alweer?), choreografie (we plakken nu alles achter elkaar), materialen (hoe pak je ze vast, hoeveel handhoudingen kan je verzinnen). 
  • Als laatste: jezelf. Ben jij een inhoudelijke (denker) of ben je meer van het doen (en dan zie ik wel?) Kan je je ook hocus pocus bewegen in de andere richting? Van doen naar denken of van denken naar doen? Probeer het. Kijken waar jij je in kan evolueren en zie wat het met jezelf, je lessen en de klanten doet. Focus! 

Deze column is geschreven door Katrien Lemahieu en verscheen eerder in ZwembadBranche #93


advertentie

XS2 voor Zwembaden