Herfstdip? Zwemmen geeft een boost!

Herfstdepressie of herfstdip is een bekend fenomeen als de blaadjes van de bomen vallen en de dagen weer korter worden. Ongeveer een derde van de Nederlanders heeft hier last van. Natuurlijk went het voor velen uiteindelijk weer en na de herfst en de de winter komt weer het voorjaar. Maar wat kun je zelf doen om het toch iets aangenamer te maken? Tip: ga zwemmen!

Wat kun jij doen?

Ga zwemmen
Onderzoek toont aan dat beweging de afgifte van BDNF, een stofje dat een rol speelt bij het beloningssysteem in je hersenen, bevordert en dit werkt als een natuurlijk antidepressivum. Daarbij wordt ook het endorfinesysteem gestimuleerd door beweging en komt er meer serotonine vrij. Dit stofje wordt ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd en is een belangrijke stressremmer. Zwemmen is dan natuurlijk ook bij uitstek een geschikte vorm van bewegen. Het maakt dan niet uit wat je doet – een heerlijke duik in het water, baantjeszwemmen of een work out- alles helpt. In Flow magazine beschreef zwemfan Susan Houbraken heel mooi wat zwemmen met haar doet. ‘Voor mezelf geldt dat zorgen letterlijk van me afglijden in het water. Het voelt als een pauzeknop, waardoor ik de rest van de dag ook meer aankan. Ik zie het als een date met mezelf. Het haalt me uit mijn hoofd naar het nu.’


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen bij de bouw of renovatie van jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Zorg voor structuur
In de donkere koude dagen is het verleidelijk om op de bank te blijven hangen. Zorg daarom dat je dan juist een goed dag- en nachtritme hebt: ga niet te laat naar bed en sta op tijd op. Let er op dat je overdag geen maaltijden overslaat en activiteiten over de week verdeelt zodat je voldoende actief blijft en stress beperkt.

Ga naar buiten
Omdat de hoeveelheid daglicht minder is in de wintermaanden, is het aan te raden om zoveel mogelijk naar buiten te gaan als het nog licht is. Vooral licht in de ochtend voor 12 uur heeft een gunstig effect op je dag- en nachtritme.

Voor de echte fanatiekelingen lees ook: Miracle Morning at the pool

Eet gezond en regelmatig
Het klinkt heel cliché, maar een gevarieerd voedingspatroon kan het verschil maken. Een herfstdip en ontregelde biologische klok gaan vaak gepaard met een hongergevoel. Met een regelmatig voedingspatroon breng je structuur aan in je dag. De inname van voldoende voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen heeft effect op lichaamsfuncties zoals de hormoonhuishouding. Zo zijn onder meer magnesium, veel in groene groente en volkoren graanproducten, en vitamine B6 goed voor de stemmingsverbeteraars serotonine en dopamine.

Wanneer je klachten hebt die aanhouden of verergeren, is het verstandig om met je huisarts in gesprek te gaan.

Met dank aan FIT.nl, een platform voor fitness, afvallen en voeding waar een team van deskundigen je op de hoogte houdt met artikelen en oefeningen en recepten deelt voor een fitter leven.


advertentie

E.B.T.C.