Happy 2020: een goed begin, is het halve werk!

Het lijkt nog niet zo lang geleden dat ik jullie fijne dagen toewenste. Inmiddels zijn we twee weken verder en is alles weer voorbij. Alles is weer in het gareel. Kinderen weer naar school, geen oliebol meer bij de koffie, de kerstboom weer naar zolder. Ik vind het altijd weer even wennen. Maar tegelijkertijd is het ook weer een mooi moment om vooruit te kijken. Een nieuw jaar, met weer volop nieuwe kansen. Ik wens je dan ook een heel mooi, verrassend nieuwjaar in liefde en gezondheid. En om het jaar goed te beginnen deel ik graag een paar nuttige tips om zo productief mogelijk te zijn in 2020!

  1. Begin de dag zonder koffie…
    Ben jij gewend om de dag te beginnen met een lekker bakkie koffie? Niet meer doen. Wat blijkt, aan het begin van de dag is het stresshormoon cortisol in ons lichaam het hoogst. Door koffie te drinken, verhoog je het alleen maar. Beter is het om even te wachten tot het stresshormoon is gedaald. Wacht daarom tot het einde van de ochtend, tussen 10.00 en 12.00 of in de middag russen 14.00 en 17.00.
  2. Schrijf het van je af
    ‘Mijn hoofd loopt over.’ Herken je dat? Wees gerust je bent echt niet de enige. Maar gelukkig is het niet nodig. Je kunt het van je afschrijven en zo daadwerkelijk je hoofd leegmaken. Maak een duidelijke to do list. Je zult zien dat je hiermee weer meer rust in je hoofd krijgt. Je voelt je minder gejaagd, waardoor je de taken die je moet doen echt beter kunt doen.
  3. Begin de dag met je emails
    Begin de dag met het checken van je email. Een email kan voor heel veel afleiding zorgen. Dit wordt nog te vaak onderschat. Als je dit dus tussendoor doet, kost het veel te veel tijd. Als je ermee begint, ben je gelijk weer bij en kun je ook direct actie ondernemen. Vervolgens kan je aan je ‘echte’ werk en laat je mail voor wat het is. Zet dus ook alle notificaties uit. Anders word je toch nog gestoord en ben je toch geneigd te kijken én te reageren. En dat is helemaal niet nodig, niemand verwacht dat jij meteen reageert op een mail.
  4. Lees ook: Gelukkig met je werk: zo doe je dat!

  5. Spread the word
    Heb jij voor jezelf doelen gesteld voor dit jaar? Of heb je belangrijke deadlines? Houd deze vooral niet voor jezelf. Onderzoek wijst uit dat als je dit deelt, de kans van slagen toeneemt. Natuurlijk kunnen je collega’s je zo stimuleren of helpen. Maar onbewust ben je zelf ook eerder geneigd om je doel te halen als andere hiervan op de hoogte zijn. Het geeft een soort extra motivatie. Spread the word dus!
  6. Een ding tegelijk
    Ben jij ook heel goed in meerdere dingen tegelijk doen? Heerlijk, dan kun je zoveel meer doen. Toch? Helaas. Ik heb slecht nieuws: multitasken is een fabeltje. Het is eigenlijk onmogelijk. Zelfs voor vrouwen. Ons brein is er nou eenmaal niet op ingericht om meerdere dingen tegelijk te doen. Focus is heel belangrijk en daarvoor moet je een ding tegelijk doen. Heb je een taak af, dan pas kun je naar de volgende. Lijkt ineffectief, maar uiteindelijk werkt dit veel effectiever.



Pomaz