Goed voorbereid én heelhuids op wintersport? Ga lekker zwemmen!

Nog even en dan gaan veel vakantiegangers weer naar winterse oorden om te skiën. Of te snowboarden natuurlijk en sommigen gaan langlaufen. De eerste liefhebbers zijn er al, maar straks met de voorjaarsvakantie komt de grote hoos erachteraan. Om te voorkomen dat je met de eerste beste gipsvlucht naar huis moet, is een goede voorbereiding aan te raden. Dan kun je denken aan een paar lesjes op de borstelbaan of in de indoorpiste, maar het versterken van je lichaam maakt hier ook een belangrijk onderdeel van uit. En dat kan natuurlijk prima in het zwembad.

Een goede voorbereiding

Meerdere dagen intensief gaan skiën zonder enige fysieke voorbereiding, is eigenlijk vragen om problemen. En kan zelfs heel gevaarlijk zijn. Dat geldt voor mensen die normaal gesproken niet zo veel bewegen én ook zeker voor de meer getrainde sporters. Bij het skiën worden namelijk spieren belast die met andere ‘gewone’ sportactiviteiten niet altijd worden gebruikt. Daarnaast vraagt skiën ook om uithoudingsvermogen, soepelheid en evenwicht. Voor een goede voorbereiding en een fijne skivakantie, is het dus verstandig om een paar weken voor vertrek aan lichaamsbeweging te doen.

Lees ook: De ins en outs van de cooling-down

Heelhuids op vakantie…

Uiteraard zijn er heel veel oefeningen die goed zijn om je specifiek voor te bereiden op het skiën of snowboarden, daarnaast is het werken aan uithoudingsvermogen en het versterken van de spieren ook van belang. En dus lieve wintersportliefhebber, is het aan te raden om twee tot drie maal per week een twintigtal minuten te bewegen. Zwemmen bijvoorbeeld. Bijt uitstek natuurlijk de voorbereiding op de wintersport. Hiermee werk je op een prettige manier aan het uithoudingsvermogen én je versterkt de spieren. Daarbij is bij het zwemmen de kans op blessures natuurlijk ook heel klein. Ook zeker handig om er zo voor te zorgen dat je alles heel houdt nog voordat het hele feest überhaupt nog moet beginnen…