Foto hier, foto daar: hoe krijgen we het toch steeds voor elkaar?

Er zitten weer een aantal activiteiten aan te komen richting het einde van het jaar. Dat betekent ook dat we weer voor deze verschillende activiteiten reclame moeten gaan maken. Het is uiteraard heel belangrijk om je bedrijf op de kaart te zetten en je activiteiten aan te kondigen aan zoveel mogelijk mensen. In deze blog legt Minette Lommers uit hoe Den Ekkerman dat doet.

Social Media

Een mooi medium waar de meningen nog steeds verdeeld over zijn. De één vindt het helemaal niets, terwijl de ander er dagelijks uren op doorbrengt en het liefst elke minuut deelt met zijn of haar volgers en vrienden. Een aantal jaren geleden zijn wij ook begonnen met de Facebookpagina en twitter van zwembad Den Ekkerman en sinds februari 2017 zijn we ook actief op Instagram. Je zult in deze tijd als bedrijf eigenlijk ook wel moeten, of je het nu wel of niet ziet zitten met de social media. De wereld gaat vooruit en je zult hier op moeten inhaken. In het begin zet je zo eens een keertje wat erop, maar sinds een half jaar zijn we hier veel bewuster mee bezig en wordt er elke dag wel een bericht gepost. Het mooie hiervan is, dat je merkt dat je een steeds groter bereik krijgt. Steeds meer volgers ook, wat betekent dat je met je activiteiten dus ook een groter bereik hebt. En dat met maar één druk op de knop…

Marketingbureau

Maar wat voor berichten ga je er dagelijks op zetten? Bij de grotere bedrijven heb je hiervoor gewoon mensen in dienst, die zich alleen hier maar mee bezig houden. Of je huurt een marketing bureau in dat dit alles voor jou in gang zet. Helaas is dat met ons budget niet mogelijk en doen we dus alles zelf. Het was in het begin wel even zoeken wat je elke dag gaat plaatsen, maar op dit moment hebben we daar toch wel wat structuur in gecreëerd. Met gezond verstand en een stuk creativiteit kom je snel ver. En nee, wij hebben hier allemaal geen opleiding voor gevolgd. Des te mooier en leuker is het om te zien, en trouwens ook te horen, dat je berichten het goed doen. Misschien is het juist onze kracht wel om dicht bij onszelf te blijven en juist niet zo’n gelikte advertentie elke dag online te zetten. De berichten die het op facebook het beste doen, zijn vaak de spontane foto’s en berichten over wat er aan de badrand zelf gebeurt.

Foto’s

Dat was de kop van dit verhaal. Voor al deze reclame-uitingen zul je ook foto’s en filmpjes moeten maken. Ook daar worden we steeds creatiever in en hebben we ook steeds meer lol in om dat voor elkaar te krijgen. De afgelopen week hebben we dus voor de verschillende activiteiten die gaan komen, weer wat foto shoots achter de rug. Dan hebben we hierbij ook wel een voordeeltje: we hebben een fotograaf in dienst. In haar vrije tijd fotografeert Sandra voor allerlei doeleinden, maar vooral ook bruidsreportages. Ze heeft ook nog een onderwater camera, wat echt helemaal geweldig is. Elke keer als we weer foto’s onder water gemaakt hebben, sta ik verbaasd van het beeld. Uiteraard ligt dat ook aan degenen die onder water op de foto gaan, maar ook aan degene die hem maakt op het juiste moment. Het is soms net alsof we boven water geposeerd hebben en vervolgens onder water erin geplakt zijn. Dat is uiteraard niet zo, maar zo ziet het er wel uit.

Fijne collega’s

Gelukkig hebben we dan ook nog hele fijne collega’s die ook braaf op de foto willen om het zwembad te promoten. Ik sta daar niet altijd bij stil, maar je hebt bedrijven en mensen genoeg die absoluut niet op de foto willen. Als ik weer een flyer moet maken en daar een goede foto onder moet hebben, trommelen we wat collega’s bij elkaar. Ik geef aan hoe ik het in mijn hoofd heb en hoe het eruit moet zien. Vervolgens worden daar attributen en nog meer creativiteit aan toegevoegd en hebben we uiteindelijk het perfecte plaatje bij elkaar. Voor flyers maak ik ook het liefst gebruik van eigen foto’s. Allereerst omdat je bij foto’s van het internet nogal eens te maken hebt met auteursrechten (wat je op een aardig hoge boete kan komen te staan als je er gebruik van maakt). Als tweede worden de activiteiten ook bij ons gehouden en niet in een ander bad. Gebruik maken van je eigen bad is dan eigenlijk ook veel beter. Op deze manier proberen we de juiste mix te vinden. Bij deze wil ik dan ook al mijn collega’s bedanken die altijd zo gek en enthousiast zijn om mijn ideeën ten uitvoer te brengen. Zonder jullie zou het een stuk moeilijker zijn om ons bedrijf op de juiste manier te promoten.

Deze blog is geschreven door Minette Lommers, manager van Zwembad Den Ekkerman. Heb jij ook een mooi verhaal uit de praktijk dat je graag met je collega’s wilt delen? Mail naar info@zwembadbranche.nl.