‘Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en dat maakt het juist ook zo leuk’

Als je impliciet leren zegt, dan zeg je Titeke Postma. Al veel heeft zij hierover verteld en geschreven. Specifiek over motivatie minder: maar wat beweegt iemand? In haar zoektocht hiernaar kwam zij tot interessante inzichten en bundelde deze in een boek. Gaandeweg realiseerde zij zich ook dat zij hiermee weer uitkwam op het impliciet leren. De cirkel lijkt hiermee rond, maar niets is minder waar. Het boek is geen eindpunt maar een nieuwe stap in de creatieve ontdekkingsreis waarmee Postma zichzelf en anderen steeds weer blijft ontwikkelen.

Inspireren

Met haar boek ‘In 10 stappen meer plezier in bewegen’ heeft Postma vooral haar visie op leren en motiveren willen vertellen. Na haar eigen ervaringen als jong zwemtalent, haar studie bewegingswetenschappen en haar betrokkenheid bij het borgen van zwemveiligheid wilde zij graag delen hoe zij denkt meer plezier in bewegen te creëren. “Dit is zeker niet dé manier, het is mijn manier waar ik mij prettig bij voel. Natuurlijk zijn er nog andere manieren. Het is geen handboek, ik zie het als een opening tot een gesprek. Een aanzet om met elkaar te kijken naar hoe we mensen kunnen inspireren om in beweging te komen. Ik zou het fijn vinden als mijn boek stof tot nadenken geeft.“

Leren en beter worden

Hoe sluit je aan bij de motivatie van iemand om hem of haar beter te kunnen begeleiden in het proces van leren en beter worden? Aan de hand van 10 stappen neemt Postma je mee hoe je iemand letterlijk en figuurlijk in beweging kunt krijgen. Belangrijke thema’s hierbij zijn het aanspreken van de autonome motivatie, het creëren van speelruimte en het kiezen van motiverende doelen. “Waar het om gaat, is dat je als begeleider anderen en ook jezelf de ruimte geeft om te leren. Om stappen te zetten. Een setting creëert waar mensen de uitdaging aan durven te gaan en initiatief willen tonen. Bereid zijn om te groeien en buiten hun comfortzone te komen. Natuurlijk lukt dit niet altijd meteen, maar dan moet je kijken hoe het ook anders kan. Er zijn zoveel knoppen waar je aan kan draaien. Als zwemlesgever heb je natuurlijk een doel, je wil een kind leren zwemmen zodat het veilig is bij water. Maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden, dat maakt het juist ook zo leuk.”

Lees ook: Online creatief brainstormen: hoe lossen we het personeelstekort op?

Breinvoorkeuren

Om iemand in beweging te krijgen, moet je iemand zien te raken. In haar boek haalt Postma de zes drijfveren van Clare W. Graves aan om te achterhalen wat iemands behoeften zijn. Daarnaast beschrijft zij Action Types en Breinvoorkeuren, beide geven inzicht in persoonlijke voorkeuren. “Het zijn interessante theorieën die mij helpen om duiding te geven aan gedrag. Ik krijg wel eens de vraag wat te doen met lastige kinderen. Maar kinderen zijn natuurlijk niet lastig, wel kan het gedrag van de omgeving de motivatie beïnvloeden en het leerproces in de weg staan. Je moet dan achterhalen waar het vandaan komt. Als je dit begrijpt, kun je hier ook beter op inspelen.” Waarbij Postma benadrukt dat dit niet alleen geldt voor de leerlingen, maar zeker ook voor de lesgever zelf. “Jouw drijfveren en mentale voorkeuren hebben invloed op de manier waarop je naar een situatie kijkt en hoe jij als lesgever iets ervaart en erop reageert. Of zoals Paulo Coelho dat zo mooi zegt: ‘Mensen zien de wereld niet zoals hij is, maar zoals zij zijn’. Maar door je eigen bril te neutraliseren, daag je jezelf uit om op een andere manier te kijken.”

Lees het interview met Titeke Postma verder in ZwembadBranche #81




Normec