En dan heb je ineens geen bezoekers meer…

Minette Lommers van Den Ekkerman weet bijna niet waar zij moet beginnen. Er is al zoveel geschreven en uitgezonden over het coronavirus wat ons nu allemaal diep raakt. Het is heel onwerkelijk. Hoe gaan zwembaden hier mee om? Wat zijn de overwegingen en keuzes die zij hebben moeten maken? Minette deelt graag haar verhaal en laat in deze blog weten hoe het de afgelopen week in Veldhoven is verlopen.

Vrijdag de dertiende

Ik ben helemaal niet bijgelovig, maar op juist deze datum hebben we besloten dat het beter was voor de algehele gezondheid dat we het zwembad zouden moeten gaan sluiten. Het was geen gemakkelijk besluit, maar we zaten vanaf donderdag laat in de middag in een gruwelijke spagaat waar we eigenlijk niet uit kwamen. De overheid scherpte alle regels aan, maar de scholen mochten -tot ongeloof van velen- open blijven. Alle overkoepelende sportorganisaties hadden een dag ervoor hun conclusies al getrokken en hun sportverenigingen het dringende advies gegeven om alle sportactiviteiten voorlopig te staken. Dat was dan ook de grote spagaat waar we in zaten. Geen verenigingen meer die trainden of wedstrijden hadden, maar wij waren nog wel gewoon open. Het bezoek liep bij ons natuurlijk sterk terug en de lessen waren nog maar voor de helft vol. Er zaten ook steeds meer collega’s met een snotneus thuis, waardoor we een extra beroep moesten gaan doen op de gezonde collega’s.
Na wat overleg met collega’s, de voorzitter van het bestuur en de gemeente waar wij als stichting het bad van huren, hebben we om 12.00 uur besloten het zwembad tot nader orde te sluiten.

Deel jouw verhaal met collega’s: Coronavirus en de zwembranche

Veel regelen

Op vrijdagmiddag was het vervolgens vol gas vooruit om iedereen zo snel mogelijk op de hoogte te gaan brengen van ons besluit. Een lijstje hiervan, hoewel ik waarschijnlijk vast wel iets ben vergeten.

  • Personeel en voltallig bestuur inlichten over de sluiting.
  • Alle kinderen van de zwemles een mailtje sturen met algemene informatie dat we gesloten zijn en dat ze later nog een bericht krijgen over hoe we dit verder af gaan handelen.
  • Alle vaste bezoekers (denk aan beweeglesklanten, abonnementhouders, passe partout houders, 12-baden kaarten, beweegpassen) een mail sturen met dezelfde informatie.
  • Website aanpassen, google aanpassen en op social media een bericht plaatsen waar veel mensen op hebben gekeken.
  • Pers inlichten (dit is via de gemeente gegaan, omdat er meer openbare gebouwen gingen sluiten).
  • Onze technische bedrijven bellen om te bekijken welke machines uit kunnen en welke gewoon moeten blijven draaien (energie besparen is nu natuurlijk mooi mee genomen).
  • Antwoordapparaat aanpassen.
  • Roosters voor de vrijdag en zaterdag aanpassen.
  • Zwemvereniging en andere huurders inlichten (ook al zouden zij niet trainen, dan is het nog netjes om dit even door te geven).
  • Bekijken hoe we deeltijd WW aan moeten gaan vragen.
  • En tussendoor veel telefoontjes opnemen en beantwoorden.

Maandag 16 maart

Op zondag werd duidelijk dat alle scholen ook gingen sluiten. Een beetje opluchting was dat wel voor ons, we hadden vrijdag het juiste besluit genomen. Door het weekend heen zag je ook steeds meer zwembaden die de deuren gingen sluiten, we waren echt niet de enige. Op maandag was het vooral bekijken wat we de komende weken gaan doen en hoe we om moeten gaan met het personeel. De regels omtrent de deeltijd WW waren nu ook weer niet zo duidelijk dat we gelijk een helder beeld hadden. Tevens kwamen we er ook niet meer doorheen, heel de site was overbelast. Omdat er op het zwembad altijd wel wat te doen is, werd er gelijk besloten om heel de accommodatie maar eens zeer grondig schoon te gaan maken!. Verder hebben we nog achterstallige administratieve zaken die nu ook mooi bijgewerkt kunnen worden. Over ongeveer twee jaar staat er een nieuw zwembad, dus we kunnen nu alvast heel veel materialen uitzoeken, opruimen en weggooien. Verder hebben we een online leeromgeving waarvan we al hadden aangegeven dat we hier dit jaar flink mee aan de gang zouden gaan. Een mooie gelegenheid om dit nu op te pakken, dan hoeven we later geen mensen van het bad weg te halen om een cursus te laten volgen. Nog genoeg te doen dus.

Lees ook: Zwembadtechniek: waar moet je op letten als het zwembad gesloten is?

Roosters en medewerkers

Nadat we met het kernteam wat knopen door hadden gehakt en de werkzaamheden in kaart hadden gebracht, hebben we met al het personeel een persoonlijk gesprek gevoerd. Hierin werd besproken hoe we omgaan met de uren die ze hebben staan en op welke manier we daar invulling aan gaan geven. Gelukkig heeft de overheid besloten om de deeltijd WW op te hogen naar 90%. Dit geeft ons toch even dat beetje extra rust dat er meegedacht wordt en dat er ook daadwerkelijk geld beschikbaar wordt gesteld. Mijn complimenten aan het personeel. Iedereen denkt super goed mee en is zeer flexibel. De sfeer onderling is ook bijzonder goed. Wij laten ze allemaal vrij in hoe ze de uren die ze aanwezig moeten zijn op de werkvloer indelen. Dit betekent dat ze dus eigenlijk een beetje ‘zelf baas’ zijn. Normaal gesproken zitten de roosters muurvast omdat de zwemlessen ook vast staan. Dan is het nu des te plezieriger dat ze zelf hun eigen tijd in mogen delen, zolang ze maar met minimaal twee personen in het pand zijn. Het leuke is dat er nu ook veel meer overleg onderling is. ‘Hoe laat begin jij? Dan begin ik ook lekker vroeg en zijn we heerlijk op tijd klaar.’

Positief

Wellicht lezen jullie het al een beetje door de regels heen: wij zijn vooral positief met alles omgegaan. Het is allemaal heel vervelend, maar we kunnen er niets aan veranderen op dit moment. Het enige wat je kunt veranderen is je mindset en hoe je ermee omgaat. Als we allemaal negatief gaan doen, komt dit de sfeer zeker niet ten goede. Blik op positief dus. Om die reden zijn we maandag ook gelijk begonnen om beweeg filmpjes op social media te zetten om al onze klanten in beweging te houden. Oki en Doki geven regelmatig in gezellige en leuke filmpjes tips aan de ouders hoe ze ook thuis kunnen oefenen aan de zwemslagen. Op deze manier willen we de klanten toch helpen om fit en vitaal te blijven, zodat straks de overgang naar het zwembad een stuk gemakkelijker zal zijn. Het is voor ons een leuke afleiding om de filmpjes en foto’s te maken, het is goede reclame voor het zwembad en we houden contact met onze klanten en volgers. Zo blijven we ook in beeld terwijl we gesloten zijn. We hopen vooral dat iedereen zoveel mogelijk gezond blijft en zich echt aan de regels van de RIVM houdt! Voor de rest is het super mooi om te zien hoe de saamhorigheid in Nederland hard aan het groeien is. Mochten wij nog op een andere plaats van grote waarde zijn, dan staan wij graag ons personeel af om ergens te helpen.

Deze blog is geschreven door Minette Lommers, manager van Zwembad Den Ekkerman. Heb jij ook een mooi verhaal uit de praktijk dat je graag met je collega’s wilt delen? Mail naar info@zwembadbranche.nl




E.B.T.C.