Een te hoge bloeddruk: zwemmen is zeer geschikt en werkt bloeddrukverlagend

Een hoge bloeddruk is de belangrijkste oorzaak van hart en vaatziekten. Een te hoge bloeddruk leidt tot aandoeningen die behoren tot de top 10 van ziekten met de meeste verloren levensjaren. Denk aan beroerten, hartinfarcten, hartfalen. Maar liefst een derde van mensen tussen de 30 en de 70 jaar heeft een te hoge of verhoogde bloeddruk heeft. Mensen met een fors te hoge bloeddruk komen in de medische molen terecht. Het grootste deel echter met een verhoogde bloeddruk zit niet aan de kritische grens waarbij medicijnen nodig zijn. De eerste stap is dan een gezonde leefstijl. Minder zout en suiker, meer groenten. En bewegen. Zwemmen dus.

Hoge bloeddruk en bewegen

Wanneer je je inspant, zal je bloeddruk oplopen. Hoe hoog deze wordt, is afhankelijk van de spieren die je gebruikt tijdens de training en van de intensiteit van de training. Uit onderzoek blijkt echter dat training bij mensen met een hoge bloeddruk de bloeddruk verlaagt. Voor je gezondheid is deze daling van groot belang. Weinig lichaamsbeweging heeft bovendien een negatieve invloed op je bloeddruk. De Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen is 30 minuten per dag en dit geldt ook voor mensen met hypertensie. Het effect op de bloeddruk van een training houdt 24 uur aan. Het is dus aan te bevelen elke dag te trainen, maar op zijn minst drie keer per week. De duur van de training bij voorkeur minimaal 30 minuten, aaneengesloten of opgedeeld in stukken van 10 minuten.

Lees ook: Wat is een gezonde hartslag?

Welke sport?

Sportief bewegen is dus zeker ook voor mensen met een hoge bloeddruk een goed idee. Regelmatig bewegen heeft een positieve invloed op de gezondheid. Het verbetert je conditie. Bovendien is de kans groot dat je door te bewegen je beter in je vel voelt zitten. Als je bloeddruk onder controle is en je ondervindt hiervan geen complicaties dan zijn alle sporten geschikt. Ook de intensievere sporten zoals tennis, squash en hardlopen. Alleen bij een te hoge en moeilijk behandelbare bloeddruk, moet je oppassen met te intensieve sporten. Wat dan vaak wel kan en veel wordt aangeraden, is zwemmen. Bewegen in water is dan een hele geschikte sport. Maar het is zeker verstandig om een arts te raadplegen omdat elke situatie weer specifiek is.

Zwemplan

Regelmatig sporten en bewegen helpt dus een hoge bloeddruk te verlagen en het werkt bloeddrukverlagend, zelfs al direct na het sporten. Sporten kan bij een hoge bloeddruk zelfs net zo goed te werken als medicijnen. Wel belangrijk is dat de doktersadviezen goed worden opgevolgd. Als iemand niet eerder heeft gesport of niet precies weet wat wel of niet geschikt is, is het goed om dit te bespreken met een arts. Ook bij een hoog medicijngebruik of wanneer iemand intensiever wil gaan sporten. Samen met de arts of fysiotherapeut kan een plan worden opgesteld waarbij rekening gehouden wordt met de wensen en mogelijkheden. Vervolgens kan dit plan samen onder begeleiding van een medewerker van het zwembad ten uitvoer worden gebracht in het zwembad.

Kijk voor meer informatie op Sportzorg.nl




“VConsyst”