Hoe maak je leren zwemmen nog leuker? De Hoornse Vaart gebruikt dynamische stuurkaarten met instructievideo’s om de zwemlessen te ondersteunen. Deze video’s worden continu herhaald, waardoor kinderen zelfstandig kunnen oefenen. Deze aanpak sluit perfect aan bij de huidige tijdsgeest, waarin kinderen veel met iPads en video’s bezig zijn. Uit hun pilot bleek dat de kinderen zeer enthousiast waren. Uiteraard belangrijk, plezier is een cruciale succesfactor voor het leren én blijven zwemmen.
Belevingswereld
Hielko Bollen, werkzaam bij zwembad Hoornse Vaart in Alkmaar en nauw betrokken bij dit project, is zelf ook erg enthousiast. “De dynamische stuurkaarten geven een extra dimensie aan de zwemles. Stuurkaarten bieden de kinderen de mogelijkheid om in hun eigen tempo te leren en doordat het nu filmpjes zijn, past het ook beter bij de huidige belevingswereld van kinderen.” De filmpjes zijn zo’n 20 seconden en bevatten instructies van de eigen zwemleraren, wat tevens zorgt voor een vertrouwde en consistente leeromgeving. “De filmpjes kunnen de hele les worden getoond, zodat kinderen elke 20 seconden de oefeningen zien. Hierdoor kunnen zij op hun eigen tempo oefenen. In totaal zijn er 5 stations en kunnen er dus 5 verschillende filmpjes worden getoond. In een groep gaan kinderen zo op hun eigen tempo aan de slag.” De instructeurs zijn verplicht om gebruik te maken van de dynamische stuurkaarten, maar Hielko benadrukt dat zij uiteraard wel vrij zijn om te bepalen hoe ze deze in hun lessen integreren. “De instructeurs bepalen nog steeds welke filmpjes ze gebruiken op welk station. Voorheen maakten wij gebruik van stuurkaarten, in die zin verandert er dus ook niet zoveel.” De instructeurs waren dan ook snel gewend aan deze nieuwe manier van lesgeven én meteen enthousiast. “Ze zien dat kinderen de bewegingen makkelijker kunnen nadoen vanaf een voorbeeldfilmpje. Er was zelfs een kind dat erg veel moeite had met een bepaalde beweging en na het oefenen aan de hand van een filmpje het gelijk doorhad.”
Lees ook: Hoornse Vaart: steeds meer bezoekers en grotere klanttevredenheid
Plezier
Het is voor Hielko overduidelijk dat kinderen plezier beleven aan deze manier van lesgeven. Nog onduidelijk is het of dit ook het proces versnelt, wel wordt dit gemonitord. “We verwachten dat het ook invloed heeft op de duur van het zwemlestraject. Maar hiervoor is nog geen bewijs. We meten het wel, maar we moeten het bezien in een langere periode. Wel zien we het enthousiasme en alleen dat al is voor ons een teken dat het succesvol is. Kinderen met plezier leren zwemmen is uiteindelijk waar het om draait. Als kinderen het leuk vinden, blijven ze gemotiveerd en dat is natuurlijk bevorderlijk.” Voor nu zijn het de instructeurs die op de filmpjes te zien zijn, in de toekomst heeft het zwembad nog grotere plannen. “We willen graag animatiefilmpjes ontwikkelen met onze mascotte Freddy Fit. Dit zou het nog aantrekkelijker maken voor de jonge zwemmers. We weten dat kinderen zich enorm aangetrokken voelen tot leuke en interactieve personages. Helaas is de productie hiervan op dit moment nog te duur, maar het blijft een ambitie voor de toekomst.”
Met deze vooruitstrevende aanpak zet het zwembad een belangrijke stap in het moderniseren van zwemlessen, waarbij technologie een belangrijke rol speelt. “Uiteindelijk willen we de kinderen een zo prettig mogelijke leerervaring bijbrengen. Zwemmen is natuurlijk ontzettend leuk om te doen en ons streven is om ook het leren zwemmen tot een feestje te maken. Wij zijn daarom blij dat wij met deze dynamische stuurkaarten hier een belangrijke stap in kunnen zetten. Voor nu kijken wij ernaar uit om deze methode verder te ontwikkelen en de zwemles nóg leuker te maken.”