Coronatoegangsbewijs voor de horeca: ‘Slechts een enkeling wil uit principe niet meer komen’

Sinds 25 september zijn de maatregelen versoepeld. De belangrijkste: de anderhalve meter is van de baan. We hoeven geen afstand meer te houden, daarentegen moet er voor de horeca wel een coronatoegangsbewijs worden getoond. Arnold van Oostrum, bedrijfsleider zwembad Blauwe Golf, it Gryn en Kalverdijkje (bv SPORT), krijgt hierover weinig negatieve reacties. “Wij zijn vooral blij dat wij onze bezoekers steeds meer zoals vanouds kunnen ontvangen en bovenal koesteren wij de mensen die zich nu nog elke dag willen inzetten voor al die zwemfans.”

Coronatoegangsbewijs

Volgens Arnold is het grootse verschil eigenlijk dat bezoekers zich nu niet meer vooraf hoeven te registreren. “Vooral voor de oudere mensen was dit veel gedoe, maar gelukkig kan iedereen nu weer gewoon onaangekondigd komen.” Wel moet men voor de horeca een geldige QR-code laten zien, maar vooralsnog zorgt dat nog niet voor grote problemen bij de zwembaden. “Het was voor ons wel weer even een organisatie, ik kan nou eenmaal niet iemand vrijmaken die bij de ingang gaat staan om te controleren. We doen dit daarom als mensen aan hun tafel zitten en wij langskomen voor hun bestelling.” Daarnaast is er een gedeelte afgeschermd voor het afhalen van eten en drinken. “Er zijn ook nog veel mensen die koffie halen om het vervolgens op de tribune op te drinken. Hiervoor heb je geen geldige QR-code nodig, vandaar dat we dit ook nu gescheiden hebben.” Het coronatoegangsbewijs heeft voor wat discussie gezorgd in de samenleving, maar Arnold krijgt weinig negatieve reacties. “Het valt erg mee, slechts een enkeling wil uit principe niet meer komen. Wel merken wij dat het voor ouderen nog wat ‘gedoe’ is, maar uiteraard helpen wij ze hier dan graag even bij.”

Randzaken

Hoewel de meest maatregelen nu zijn afgeschaft, wil men er ook een aantal behouden. “Het afgelopen 1,5 jaar moesten wij werken met tijdsloten. Voor het recreatiezwemmen in het weekend was dit dermate prettig, dat we het zo hebben gehouden. We kunnen het aantal bezoekers beter verdelen en opgeteld zelfs meer bezoekers ontvangen.” Ook het reserveren bij het banenzwemmen werd goed ontvangen, maar dit kon helaas niet zo blijven. “Doordat we naast een wedstrijdbad ook een recreatiebad hebben, kunnen we dit simpelweg niet organiseren. Wel hebben we, tot genoegen van velen, de lijnen tussen de banen behouden.” Verder heeft men noodgedwongen in korte tijd een onlinewebshop moeten realiseren. “Door corona hebben we dit heel snel ontwikkeld en daar hebben wij nu profijt van.” Daarnaast moet Arnold wel constateren dat corona een wissel trekt op het personeel. “Het is een heftige tijd waarin we ons eigenlijk te veel moeten bezighouden met randzaken in plaats van onze core business. Na elke beperking of versoepeling zijn wij weer druk met het beantwoorden van vragen. Waarbij het dan vooral ook lastig is als wij het zelf ook niet kunnen uitleggen. Maar uiteindelijk gaat het niet om wat wij vinden, wij moeten ons gewoon houden aan de regels.”

‘Normaal’

‘Normaal’ is het nog niet nu voor de horeca nog een QR-code is verplicht, maar gelukkig ondervinden de zwembaden van bv SPORT hier weinig hinder van. Ook verwacht Arnold niet dat de zwembaden dit najaar weer dichtmoeten, maar hij voorziet nog wel wat uitdagingen. “Het was al moeilijk om personeel te vinden en dit wordt nu alleen maar lastiger, zeker ook omdat de aanwas vanuit de opleidingen nihil is.” Daarnaast zijn nog niet alle zwemfans weer teruggekeerd. “Sommigen vinden het nog te spannend. Uiteraard hebben wij hier alle begrip voor, net zoals wij de keuzes die mensen nu maken ook respecteren. Wij zijn vooral blij dat we onze bezoekers steeds meer zoals vanouds kunnen ontvangen en bovenal koesteren wij de mensen die zich nu nog elke dag willen inzetten voor al die zwemfans.”