Bruistabletten en droeftoeters: wat ben jij?

Je hebt het vast wel eens meegemaakt. Komt iemand binnen die dreigt een abonnement te nemen op aquajoggen en vraagt wat een abonnement kost. Na jouw antwoord is de eerste reactie: ‘Zoveel?!’. Jij (Gezicht vertoont een beetje geïrriteerde blik): ‘U hh Ja, maar je krijgt er ook veel voor terug.’ Met misschien wel in je achterhoofd het idee om te kijken of je hem met een korting kunt overhalen. Fout! Maar hoe dan wel?

Take 2

Jij vertelt wat een abonnement kost. Potentiële klant: ‘Zoveel?!’ Jij (denk vooral ook aan het opzetten van een vriendelijk gezicht): ‘Tja, ik heb er in het begin ook aan moeten wennen. Het is best een bedrag voor misschien een paar keertjes ‘bewegen in het water’ per maand. Maar mag ik u eens vragen, waarom wilt u eigenlijk bij ons een aquasport gaan doen?’ En dan begint een gesprek.

Dansen

‘Dansen met de klant’ noemt Jan van Setten dat. Nog een eye opener: De wil om te weten is bepalend voor de kunst van het vragen. Deze is misschien iets te makkelijk, hoor ik je denken. Maar… Passen we het dan ook echt toe? Willen we echt weten wat onze leden beweegt, en wat juist niet. Waar ze harder voor gaan lopen of waar ze van afhaken? Ik durf te zeggen dat we het vaak niet voldoende weten. Maar het zou ons – en al die mensen die graag willen werken aan een betere conditie, gezonde lifestyle of gewoon een uitje willen – zoveel verder brengen.

Lees ook: Overtuigen, ‘Kill your darlings…’

Kruip uit je schulp

En gelukkig hoeft het niet altijd ingewikkeld te zijn. Het is namelijk heel simpel volgens Jan van Setten: je hebt droeftoeters en bruistabletten. Bruistabletten zijn fris en vernieuwend en kijken met hele andere ogen naar dezelfde dingen. Vaak zijn het startende ondernemers of nieuwe werknemers. Dat terwijl droeftoeters wat meer ingekakt zijn en dingen doen omdat ze het al jaren zo doen. En je begrijpt het al, de bruistabletten bereiken vaak net iets meer. Waarom? Omdat zij zich altijd afvragen of het ook anders kan en daardoor wellicht beter. Dus kruip uit je schulp, begin te bruisen en vraag jezelf af: kan het ook anders? Schaars en aantrekkelijk zijn voorwaarden voor succes. Maar is jouw zwembad of zwemschool (nog) wel schaars en aantrekkelijk? Heb jij jouw zwemfans recent wel eens gevraagd wat hij of zij het meeste zou missen als het zwembad of zwemschool er niet meer zou zijn?

Frisse blik

Natuurlijk schuilt het gevaar van een droeftoeter in ieder mens, maar de kunst is om weer te bruisen. Kijk weer eens op een andere manier naar dezelfde dingen. Of vraag eens de mening van iemand anders. Geef een stagiair of nieuwe werknemer de opdracht om met zijn frisse blik naar jouw zwembad te kijken en niet te schromen om de bevindingen te delen. En vraag dit ook eens aan een bezoeker.

Ik sta er in iedergeval voor open. En voeg de daad gelijk bij het woord: wat zou jij missen als ZwembadBranche er niet meer zou zijn? Ik nodig alle bruistabletten, en zeker ook de droeftoeters, uit om te reageren!

 
 EasySwim Pro