Overtuigen: Kill your darlings…

Een punt maken, iets overbrengen of duidelijk maken. We proberen het allemaal wel eens. Soms naar onze collega, naar de manager, naar medewerkers of naar zwemouders. Onbewust denken we na over wat we willen zeggen. Maar dit kan ook bewust om zo nog zekerder van te zijn dat jouw punt goed overkomt. We noemen dit framen.

1. Kill your darlings

Soms denk je hoe meer informatie hoe beter. Je geeft een opsomming aan feiten om zo het verhaal kracht bij te zetten. Maar framen is juist de kunst van het weglaten. Het gaat om de essentie, meer onthouden mensen toch niet. Oftewel: Keep It Short & Simple (KISS).


Ben jij op zoek naar een leverancier van LED verlichting voor in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



2. Emotie boven ratio

Hoewel jouw verhaal natuurlijk heel goed is te onderbouwen met cijfers -‘De meeste kinderen doen 18 maanden over hun A-Diploma’- hebben mensen daar geen boodschap aan. Gooi het liever op emotie. ‘Ik snap dat u vindt dat het heel lang duurt, maar ook wij willen net als u dat uw kind straks veilig is in en om water dat vergt nou eenmaal een gedegen zwemlestraject.’

3. Herhalen, herhalen, herhalen

Van groot belang is dat je consistent bent: voorkom verwarring. Blijf dus bij je verhaal en zorg dat mensen niet afgeleid worden. Herhaal daarom ook vaak. Het lijkt voor de handliggend, maar het werkt echt. Door de boodschap regelmatig te herhalen, versterk je het effect. Mensen vinden het prettig om te horen wat ze herkennen, dat geeft het brein een positieve prikkel.

>> Lees ook: ‘Ik wil, ik wil…’ 6 tips om iets duidelijk te maken

4. Niet Ontkennen

Iedereen kent wel het verhaal van de roze olifant: ‘als je zegt denk niet aan een roze olifant, doe je het toch…’ Waarom? We horen het woordje niet gewoon niet en worden dan dus juist getriggerd door datgene wat we juist niet mogen doen. Het werkt dus averechts. En dit geldt zeker ook voor kinderen…

5. Positief

Soms roept negativiteit urgentie op waardoor het lijkt alsof de boodschap beter overkomt. ‘Als je deze cursus niet volgt, voldoe je net meer aan de eisen van jouw functie.’Maar het helpt uiteindelijk niet. Een positieve benadering werkt beter: ‘Ik zou het enorm waarderen als jij deze cursus volgt, zodat je jouw functie nog beter kan uitoefenen dan je nu al doet.’

Met dank aan Management Team


advertentie

Aquatickets