Black Friday: wat ga jij doen?

Het zal je vast niet zijn ontgaan: vrijdag is het geen gewone dag, het is Black Friday. Het is de dag dat alles goedkoper is of lijkt… Net zoals zoveel tradities, komt ook Black Friday overwaaien uit Amerika. Daar is het al heel lang een moment waar de kopende als verkopende partij naar uitkijkt om een slag te slaan. Hét moment waarop je middels aanbiedingen de aandacht kan trekken en kan scoren. Maar sommige ondernemers proberen juist op te vallen door niet mee te doen. Wat ga jij doen?

Thanksgiving

Black Friday is de vrijdag na Thanksgiving, een dag waarop veel Amerikanen traditiegetrouw beginnen met hun kerstinkopen en winkeliers flinke kortingen geven. Over het ontstaan ervan bestaan verschillende theorieën. Vroeger hielden Amerikanen en Canadezen diverse parades in de week voor Thanksgiving. Hierop gingen grote warenhuizen inspelen door deze parades actief te sponsoren en reclamecampagnes te lanceren. Centraal in deze parades stonden daarom mooie deals. De eerste dag na deze week is de dag na Thanksgiving die tegenwoordig Black Friday wordt genoemd. Een tweede theorie over het ontstaan van dit fenomeen is dat retailers in deze week voor het eerst in het jaar ‘zwarte cijfers’ schrijven. In het verleden was het de gewoonte verliezen in rode cijfers op te schrijven en hun winsten in zwarte. Door de hoge omzet tijdens Black Friday zorgden de flinke winsten van deze dag ervoor dat de cijfers eindelijk in het zwart konden worden geschreven.


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen met de luchtbehandeling in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Lees ook: Social proof: bouw vertrouwen en versterk jouw merk met testimonials

Nederland

In 2015 is Black Friday ook in Nederland op grote schaal geïntroduceerd. Het begrip heeft vooral naam gemaakt door campagnes van grote winkels zoals MediaMarkt, BCC en Bol.com. Inmiddels kunnen we er ook niet meer omheen, bij velen loopt de mailbox al de hele week vol met interessante aanbiedingen. Veel online, maar ook de winkels zien dat het steeds drukker wordt op deze vrijdag. Een groot voordeel is dat de aanbiedingen vaak geldig zijn van Black Friday tot en met Cyber Monday. Hierdoor heb je 4 dagen de tijd om je aankoop te overdenken voorkom je dat mensen een impulsaankoop doen.

Wat heb ik er aan?

Hoewel de hype de laatste jaren enorm is gegroeid, maken ook steeds meer merken en handelaars juist een vuist tegen het Amerikaanse kortingenfestival wat volgens hen symbool staat voor overconsumptie. Door het om te dopen tot ‘Green Friday’ willen zij de nadruk leggen op duurzaamheid en hergebruik. Darnaast willen sommige ondernemers liever opvallen door het bewust niet te doen. Voor de zwembranche geldt natuurlijk dat het vooral goed is voor de gezondheid en zwemveiligheid als van jong tot oud komt zwemmen. Is Black Friday dan een manier om mensen over de streep te trekken? Er is in ieder geval genoeg te verzinnen om aan te bieden. Maar wat ga jij doen? Doe je mee of laat je het dit jaar liever even voorbij gaan.


advertentie

Hellebrekers