Bewuste horeca: hoe pakken zwembaden dit aan?

Het lijkt simpel: bij een goede sportomgeving hoort natuurlijk gezonde voeding. Alleen de praktijk is weerbarstig. Een lekker patatje na het zwemmen of een wit kadetje met kaas: is dat verkeerd? Uiteindelijk bepaalt het zwembad dat natuurlijk niet, maar je ziet wel dat steeds meer zwembaden gezonde producten aanbieden in de horeca. Een bewuste horeca dus en dan niet door het verbannen van snacks, wel door bewust een alternatief te bieden. Meer gezondere producten in het assortiment op een originele manier. Lastig? We vroegen een aantal zwembaden hoe zij dit aanpakken.

‘Je merkt dat steeds meer mensen bewuster kiezen’

Een patatje en een snack op zondagmiddag. Op de familiedag bij uitstek is dat ook in Zwem- en recreatiecentrum De Boetzelaer in Monster een niet weg te denken klassieker. Doordeweekse bezoekers kiezen echter steeds vaker voor een gezond alternatief. Horecamedewerkster Madelon Arnoldus merkt de veranderde smaak van de gast in de dagelijkse praktijk. Spectaculair is de omslag zeker niet. “Het gaat stapje voor stapje.’’In de accommodatie van directeur Peter Wielaart draait alles om passie, plezier en inspiratie. Die inspiratie is zeker terug te vinden in de horeca van De Boetzelaer, met een ruime zaal, een natte voeten bar, een overdekt buitenterras en zelfs een eigen catering. Gezonde voeding wordt er steeds belangrijker. “We zijn er steeds mee bezig.”

Lees ook: Gewoon een vette hap na een middag zwemmen of alleen maar healthy food?

‘We willen kinderen zien opgroeien in een gezondere wereld’

Het voorbije jaar wist Optisport het suikerverbruik in haar ruim honderd horecagelegenheden met 5.000 kilo te reduceren. Hoe? Door uitsluitend ongesuikerde vruchtenlimonade te verkopen. Productmanager Horeca Remko Serkel is trots op het bereikte resultaat. “Een stap in de goede richting.” Praat met Serkel niet over gezonde voeding. Dat begrip is voor hem te rekbaar en voer voor misverstanden. Liever heeft hij het over verantwoorde voeding in horecagelegenheden van zwembaden. De uitdagingen zijn in iedergeval groot. “Frites lijkt soms gekoppeld aan chloorwater.’’ Het aanbieden van verantwoorde producten is voor Optisport op dit moment niettemin een van de belangrijkste speerpunten. Serkel noemt het een maatschappelijke verantwoordelijkheid.

‘Je hebt ook een gezonde omzet nodig’

Hoe maak je in de horeca van zwembaden de slag naar een gevarieerder aanbod, met meer gezonde producten en zonder dat het tot omzetverlies leidt? Bert Verkoelen, Manager Exploitatie RVO en voorzitter van de projectgroep Samen Vitaal, legt uit hoe ze dat bij Sportfondsen Nederland doen. Natuurlijk was er eerst weerstand. De traditionele gedachte: onze bezoekers willen dat niet. Niettemin werd een jaar geleden gestart met een proef bij zes accommodaties. Hun uitdaging: gezond voedselaanbod meer en beter onder de aandacht te brengen. Vijftien accommodaties sloten later aan. Het is volgens Verkoelen nog te vroeg om definitieve conclusies te trekken. Eén vaststelling is er alvast wel. “De omzet gaat echt niet dalen en er is een groeiend enthousiasme bij de medewerkers.”

Meer lezen? Lees ZwembadBranche #67!

Wil jij meer lezen over de bewuste horeca en hoe De Boetzelaer, Optisport en Sportfondsen dit aanpakt? Lees het donderdag in ZwembadBranche #67 of lees het nu alvast online.




Hellebrekers