Swimfun twaalfde winnaar ‘Ranking the Pools’

Swimfun uit Joure is de twaalfde winnaar van onze Social Media rubriek ‘Ranking the Pools’. Door goed te scoren op Facebook, Twitter én Instagram hebben zij De Scheg en Sportcentrum Kardinge achter zich gelaten. De top 10 van de lijst is ten opzichte van de vorige ranking redelijk in tact gebleven. De enige twee nieuwkomers in de top 10 zijn Swimfun en Sportbedrijf Drachten. Waarbij deze laatst genoemde de hoogste nieuwkomer is door uit het niets meteen de top 10 te betreden.

In de gepubliceerde top 50 zitten voornamelijk bedrijven die een goede score behalen in de mix van Twitter, Facebook en Instagram. Het grootste sociale platform is WhatsApp, met dagelijks 9,1 miljoen gebruikers in Nederland. Deze is niet meegenomen in onze berekening. Van de drie sociale netwerken in deze ranking heeft Facebook dagelijks 6,8 miljoen gebruikers, Instagram dagelijks 2,7 miljoen gebruikers en Twitter is met dagelijks 900.000 gebruikers van de drie het minst populair.

‘Ranking the Pools’

Het ranken van de 153 deelnemende zwembaden en zwemscholen in onze social media top 50 is een zorgvuldig proces. Het gaat zeker niet alleen om aantal volgers en fans. Zo heeft Laco Glanerbrook met 3.483 net als voorgaande metingen het meeste aantal aantal volgers op Twitter en ook Swimfun uit Joure is een oude bekende in de lijst met het meeste aantal Facebook fans. Maar zoals vaker vermeld geeft dit slechts het potentiële publiek weer. Je hebt niks aan fans als ze niet in de doelgroep vallen en niet bereikt worden. En meer betekent ook niet altijd beter.

Lees ook: Social media: de trends voor 2019

Zwemouders

Een wereld zonder social media is niet meer voor te stellen: even je tijdlijn checken op Facebook, kijken of je iets gemist hebt op twitter of een filmpje bekijken op Youtube. Maar het is voor zwembaden en zwemscholen natuurlijk ook ideaal om (potentiële) bezoekers te bereiken. We weten uit ons zwemouderonderzoek (2018) dat de meeste zwemouders (90%) actief zijn op Facebook, gevolgd door WhatsApp (87%) en Instagram (25%). Slechts 6% van alle zwemouders is nog actief op Twitter. Maar hoe zit het met de rest van Nederland? Newcom heeft net als voorgaande jaren onderzoek gedaan en weet daarmee wat de stijgers en dalers zijn.

Facebook verliest terrein

Uit het onderzoek van Newcom blijkt dat het gebruik van Facebook het afgelopen jaar met 10% is gedaald naar 6,8 miljoen dagelijkse gebruikers. De daling is vooral groot onder jonge gebruikers. In vier jaar tijd is het percentage gebruikers tot 30 jaar gedaald van 67% naar 30% en het percentage gebruikers van 20 tot 40 jaar van 70% naar 58%. De daling in de oudere doelgroepen is marginaal. Instagram heeft er in iedergeval van geprofiteerd, het aantal gebruikers is 26% naar 2,7 miljoen. De stijging zit vooral bij de jongere doelgroepen. Het percentage dagelijkse gebruikers van 15 tot 19 jaar is de afgelopen 3 jaar gestegen van 41% naar 58%, in de leeftijdsgroep 20 tot 39 jaar van 19% naar 30%. De het aantal dagelijkse gebruikers van 40 tot 64 jaar is in diezelfde periode zelfs verdubbeld van 5% naar 10%.

Start met Instagram

Uit al deze cijfers kun je opmaken dat Facebook (na WhatsApp) nog altijd het grootste sociale platform is. Maar wil je jouw sociale bereik echt laten groeien, dan moet je vooral inzetten op Instagram. Instagram is het snelst groeiende sociale media platform van het moment. Dus is jouw accommodatie nog niet actief op Instagram? Begin dan vandaag nog! De beste start is met een feed die er prachtig uit ziet. Kijk voor tips eerst eens naar andere bedrijven uit onze lijst of vraag je zoon, dochter of buurjongen ;).Daarna is het een kwestie van iedere dag actief zijn, reageren op anderen (een ‘mooie foto’ is niet genoeg helaas). Ga vooral het gesprek aan en reageer op de reacties die jij krijgt. Maar goed, deze interactie geldt natuurlijk voor alle social media. Want interactie is nog altijd key!

Bekijk de complete lijst in ZwembadBranche #67




Pomaz