Beste ZZZZP’er: werk aan je netwerk!

Het tekort aan zwemonderwijzers loopt nog steeds op. Recent telde ik ruim 100 vacatures. En dat terwijl het in deze periode juist rustiger is. Het aantal mensen dat als freelancer aan de slag gaat, ook al is het nog gering, stijgt. En nu de vraag: hoe komt de één in contact met de ander? Laatst sprak ik een eigenaar van een zwemschool met een behoorlijk netwerk, maar behalve mij kent hij niemand die als freelancer werkt.

Er is daarom werk aan de winkel voor de freelancer. Spreekwoordelijk dan. Als je een winkel in het centrum opent, zul je vrij snel passerende mensen zien binnenkomen. Misschien omdat de etalage er aantrekkelijk uitziet, er artikelen worden verkocht waar interesse naar is of door de goede locatie. Maar als je een dienst verkoopt gaat dat heel anders. Managers en eigenaren van zwembaden of zwemscholen lopen niet langs je etalage. Er is überhaupt geen winkelstraat en naast de mensen die je op een verjaardag hierover spreekt, weet niemand dat je freelancer bent. Daarom zul jij iets anders moeten verzinnen om in de schijnwerpers te komen. Natuurlijk kun je advertenties plaatsen, flyers bij de zwembaden afleveren en ongewenste mails versturen. Maar dat gaat niet werken.

Wat werkt wel? Netwerken! Alleen daar gaat veel tijd en energie in zitten. Netwerken is een vak apart. En als dit absoluut niet jouw ding is, zal het uiteindelijk ook geen succes worden. Dan is het beter om met iemand of een organisatie samen te werken. Of toch in loondienst te gaan werken. Maar vergeet ook niet, netwerken is ook te leren. Je moet je goed voorbereiden en je moet het uiteraard wel oprecht menen. Toneelspelletjes worden namelijk direct herkend en afgestraft. Tevens moet je goed luisteren naar wat er bij je gesprekspartner aan de hand is. Een veel gemaakte fout bij een gesprek is dat iemand zo vol zit van zijn eigen verhaal, dat er voorbij wordt gegaan aan de werkelijke behoefte van de ander.

Lees ook: Starten als ZZZZP-er? ben jij een prijsvechter of een expert…

Bij netwerken werk je aan de relatie en niet aan de dienst die je wil verkopen. Wat je uiteindelijk wil bereiken is dat er een relatie wordt opgebouwd en dat je netwerk voor jou gaat werken. Als je een zwemlesaanbieder zoekt voor je kind en je krijgt een warme aanbeveling van ouders op het schoolplein, dan neem je daar toch als eerste contact mee op? Zo werkt het ook in de zakelijke dienstverlening. Je hebt waardevolle referenties nodig die andere gaan vertellen dat ze zo blij zijn met jou en jou ook meer werk (tevens in andere zwembaden) gunnen.

Netwerken houdt ook nooit op. Zorg dat je constant met nieuwe mensen in contact komt en dat je alle contacten goed onderhoudt. Zorg ervoor dat wat je over jezelf en je bedrijf vertelt (en wat iemand anders over je zegt) op sociale media en internet gemakkelijk terug te vinden is. Laat je ook ondersteunen door groepen op sociale media. Op facebook bijvoorbeeld, kan je via de besloten groep ‘Freelance Zwemonderwijzers’ ervaringen delen. Maar ook op ‘Vragen en vacatures voor de zweminstructeur’ kunnen door opdrachtgevers oproepen in jouw regio worden gedaan.

Zo zie je maar, als freelancer ben je naast zwemonderwijzer ook marketeer en accountmanager. Want als je niet aan het werk bent, ben je aan het netwerken.

Deze blog is geschreven door Richard van den Berg, eigenaar Dutch Swim School Assist