Aqua Health leert kinderen met een bijzondere eigenschap zwemmen

Het leren zwemmen ging bij de zonen van Melanie Kastelijn niet vanzelf. Het kostte veel tijd en energie. En nog belangrijker, het plezier was bij haar kinderen ver te zoeken. Dat moet toch anders kunnen dacht Melanie. En dus begon zij aan de opleiding zwemonderwijzer. Jaren later heeft zij haar eigen zwemschool Aqua Health. Een zwemschool speciaal voor kinderen met een verstandelijke en een lichamelijke beperking, autisme en ADHD. Of zoals Melanie het zo mooi zegt: voor kinderen met een bijzondere eigenschap.

Wat kan wel!

Als zweminstructeur heeft zij lesgegeven in verschillende accommodaties, maar er bleef toch altijd iets knagen. Wat begon als het leren zwemmen van een zoontje van een vriendin in haar eigen tijd, mondde dan ook uit in haar eigen zwemschool AquaHealth waar zij en haar collega’s jaarlijk zo’n 60 kinderen leren zwemmen. De grote kracht is volgens Melanie dat zij niet kijkt naar wat een kind niet kan, maar wat een kind wel kan. “Ik probeer altijd te kijken naar de talenten van kinderen en te achterhalen wat een kind leuk vindt. Waar krijgt een kind energie van, wat maakt dat een kind plezier heeft in het leren zwemmen. Wat ik vooral niet doe, is de nadruk leggen op de beperking van een kind. Soms is het heel erg zoeken wat de juiste benadering is. Ik heb een keer een jongen gehad die bleek onrustig te worden van mijn stem. Na lang zoeken ontdekte ik dat zachtjes praten het beste werkte. Zo is elk kind weer anders.”

Lees ook: Creëer de omstandigheden!

Halliwick Concept

Melanie gaat veel af op haar gevoel. Maar zij heeft ook verschillende trainingen gevolgd, waaronder de Halliwick training. “Dit concept wordt in Nederland uitgedragen door Johan Lambeck. Kinderen worden hierin spelenderwijs uitgedaagd om steeds weer een volgende stap te zetten. Sleutelwoorden zijn vertrouwen en heel veel geduld. Maar ook duidelijkheid, voorspelbaarheid en natuurlijk is het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen.” Daarnaast werkt Melanie met zwemstuurkaarten. “Wij hebben de zwemstuurkaarten wel aangepast omdat de ‘gewone’ zwemstuurkaarten toch nog onduidelijk waren. De kinderen namen de tekeningen te letterlijk. Op basis van de opmerkingen van de kinderen hebben we toen onze eigen zwemstuurkaarten gemaakt, die voor hen veel beter te begrijpen zijn. Deze visuele ondersteuning is heel belangrijk. Het geeft rust en daardoor zie je dat kinderen het sneller oppikken.”

Zwaar weer

Inmiddels heeft Melanie al heel veel kinderen zwemvaardig gemaakt. Vooral ook veel kinderen die in het reguliere zwemonderwijs geen aansluiting vonden. Alleen ziet de toekomst er niet rooskleurig uit. De huur van het zwembad gaat omhoog en aangezien de lessen kostendekkend zijn, betekent dit dat Melanie en haar collega’s er op moeten toeleggen. “Ik hoef er echt niet op te verdienen, maar dit is weer het andere uiterste. Gelukkig zijn de ouders nu aan het kijken wie ons hierbij kan helpen. Ik zou graag zien dat hier ergens een potje voor is. Het zou toch heel oneerlijk zijn dat deze kinderen meer moeten betalen om te leren zwemmen dan andere kinderen? Als het aan mij ligt gaat dit dan ook zeker niet gebeuren!”




“Recreatievakbeurs”