Zwemmen: waar vrouwen van houden…

Vandaag is het Internationale Vrouwendag en dus even een berichtje alleen voor vrouwen. Sorry mannen. Zwemmen is natuurlijk een hele geschikte manier om te bewegen. Alleen zwemmen heeft ook nadelen voor vrouwen: je bent schaars gekleed, je ruikt naar chloor, je huid droogt uit en je haar lijkt wel touw na een paar baantjes… Maar het is daarnaast ook heel leuk en -niet onbelangrijk- een ideale manier om te bewegen. Hierbij dus wat tips speciaal voor vrouwen zodat ze nu echt geen excuus meer hebben om lekker een duik te nemen in het zwembad.

1. Badpak?!

Een van de grootste nadelen voor veel vrouwen is het kledingvoorschrift: badkleding. En daar houden niet alle vrouwen van, sommigen hebben er daarom al moeit mee om te zwemmen op vakantie. Niet iedereen vindt zichzelf ‘bikiniproof’. Natuurlijk is dit nergens voor nodig! We zien er namelijk in ons badpak echt niet allemaal uit als Pamela Anderson. Wat wel nodig is, een badpak in plaats van een bikini. Niet omdat dit meer verhult, maar het is gewoon veel praktischer voor het serieuzere zwemwerk. Voor de fanatieke zwemmer, kies dan een chloorresistent badpak. Dit materiaal is beter bestand tegen chloor, waardoor het elastiek in het badpak niet zo snel wordt aangetast. Wat ook kan is een goedkoper sportief badpak zodat het mooie badpak ook echt mooi blijft.

2. Verzorging

Wat natuurlijk niemand wil is dat het na een lekker uurtje zwemmen net lijkt of zojuist de wc’s zijn schoongemaakt. Helaas gaat dit vrij snel omdat chloor nogal hardnekkig is en makkelijk in haar en poriën trekt. Maar dit is gelukkig wel heel gemakkelijk te verhelpen. Simpelweg door te zorgen voor een goede shampoo en douchecrème. Douchen voor het zwemmen is belangrijk, maar daarna is zeker net zo belangrijk. Net zoals het insmeren na het douchen. Het zwembadwater droogt je huid en haar uit en een goede crèmes voor het haar en een hydraterende bodylotion zijn dan ook zeker geen overbodige luxe. Ook het gezicht moet dan niet worden overgeslagen. Net als de voeten, een lekkere voetmassage met antiseptische tea tree is een aanrader.

3. Kletsen

Het schijnt dat vrouwen meer praten dan mannen. Nu is dit natuurlijk vooral een vaak gebruikt cliché, maar voor iedereen die zichzelf hierin herkent: doe dit niet met het speciale banen- of trimzwemmen of als er net een oefening wordt uitgelegd tijdens het aquagymmen. En zeker het ‘gezellig naast elkaar zwemmen’ is bij het banenzwemmen uit den boze. Daarmee wordt het ‘rondjessysteem’ verhinderd en krijgen andere zwemmers onvoldoende kans om er gemakkelijk langs te zwemmen. Ook lang aan de kant in de baan hangen om nog even een verhaal af te ronden is not done. Kletsen kan natuurlijk wel onder de douche of gezellig erna met een lekker bakje koffie.

4. Afvallen

En natuurlijk is bewegen in het water niet alleen heel leuk, het is ook een ideale manier om af te vallen. En daar schijnen wij vrouwen ook wel gevoelig voor te zijn… Het is namelijk goed voor het verbranden van calorieën, de meesten hebben weinig last van gewrichten omdat het water de druk vermindert, alle spieren worden gebruikt, het kan alleen of in groepsverband en het vermindert stress. En zoals voor alles geldt: beter langzaam opbouwen, dan snel van start. Zwemmen of aquasporten vraagt echt wel wat van de conditie. Maar wanneer dit goed wordt opgebouwd is een goed begin zeker het halve werk!

 
 Variopool