23 april ZwembadBranche Dag Belgie

AquaGym: meer voor mannen…

Dat er langzaam een verschuiving ontstaat tussen van ‘bezigheidstherapie’ naar het écht ‘bewegen in water’ is al langer zichtbaar. De klant vraag er ook meer om. Men is mondiger, wil waar voor zijn geld en wil wat doen dat ook zinvol is. Sommigen gaan een stap verder en stellen doelen als afvallen, het losser worden van spieren en gewrichten en zelfs het helemaal total loss getraind hebben. Pas dan zijn ze helemaal tevreden en komen ze terug. Maar hoe krijgen we het voor elkaar om nog meer klanten binnen te halen en die ook vast te houden? Een aantal tips!


Ben jij op zoek naar een leverancier van waterspeeltoestellen? 👉 Klik hier.



De man is een ander type klant, ze hebben een andere aanpak nodig dan de standaard AquaGym deelneemster. Je moet mannen dus ook op die manier aanspreken. Waar vrouwen zich druk maken over een al dan niet felgekleurd badpak, zullen mannen veel meer zorgen dat ze een goede zwembroek hebben die functioneel is. Daarnaast bewegen ze anders. Ze gaan langer door, werken vaak krachtiger en doen veel meer wat je van hun verwacht. Bij vragen als ‘waarom doen we deze oefening’ reageren ze vaker lachend met ‘omdat het moet van jou’ dan dat ze echt doorhebben en weten wat (en waarom) ze (het) doen. Toch ligt daar de kunst: als ze eenmaal doorhebben dat jij als professional meer dan alleen maar wat staat te doen, namelijk hun uitdaagt en doelen geeft, zijn ze helemaal blij met hun lesgever! Ze willen niet bij de neus genomen worden, ze komen toch immers trainen? Opmerkingen als ‘het was leuk’ hoor je dan ook niet zo snel…

Waar het in eerste instantie bij mannen ook niet gaat om sociaal contact, zijn zij vaak toch diegene die uiteindelijk de sfeer bepalen in de groep. Hen als groep in de kijker zetten bij bijvoorbeeld een hele zware oefening zoals de jumping jack resulteert wellicht in het nog pittiger springen! Daarnaast een Jumping Jill doen (de vrouwelijke, lichte versie van Jack op één been) zorgt voor hilariteit en verbondenheid met de dames. Mannen weten er ook de lol in te houden, maar vliegen ook iets vaker uit de bocht. Waar dames sociaal contact belangrijk vinden (maar wel serieuzer blijven oefenen) zullen mannen eerder eerst trainen, daarna sociaal contact opzoeken en dat dan ook langer doorzetten. Probeer na een groepsoefening maar eens weer een individuele oefening te doen. Vrouwen zijn zo weer aan de slag, mannen lopen nog wat na te dobberen van de groepslol die ze hadden. Ook bij het werken met muziek zijn zij meer de gangmakers dan vrouwen. Herkenbaar?

Meer intensieve vormen zorgt voor een grotere uitdaging en trekt hen meer aan dan de ‘duffe lessen’. Ook al weten wij dat de lessen intensief zijn, het grijze imago blijft toch vaak hangen. Een meer aantrekkelijke folder, poster of banner zou hierin al kunnen helpen. Want als de mannen eenmaal in het zwembad zijn en ze hebben een positieve ervaring gehad? Dan zie je ze vaker terug! Het is een erg stabiele groep, mits je hen net iets meer (en andere!) aandacht geeft.

Nog 1 tip: Mannen zijn iets minder makkelijk over te halen, maar wel duidelijk. Ze vinden het NIKS of ze doen het WEL… Het helpt dus niet om door te zeuren en een gratis kaartje is ook niet genoeg. Maak het aantrekkelijk en daag ze uit! En… laat ze los als ze niet overtuigd zijn… ‘Hup het water in’ geldt nu eenmaal niet voor iedereen…

Katrien Lemahieu is AEA internationale trainer aquafitness en heeft haar eigen opleidingsinstituut Kataqua voor aquafitness in Nederland en België.


advertentie

Dewi Online