Zwemmen voor een gezond gewicht én minder buikvet

Mensen met overgewicht hebben een verhoogde kans op diabetes, ook wel suikerziekte genoemd. Maar vet in en rond de buik is nog nadeliger voor je gezondheid dan vet op je heupen en billen en vormt daarmee een belangrijke risicofactor voor het krijgen van diabetes type 2. Door overgewicht raakt de alvleesklier overbelast, met alle gevolgen van dien, maar in buikvet zit ook nog eens actief weefsel dat ook bepaalde stoffen afscheidt die er weer voor zorgen dat het lichaam niet meer op de afgifte van insuline reageert. Zwemmen kan dan helpen om op gezond gewicht te komen en buikvet te verliezen.

Kans op diabetes type 2

Mensen met overgewicht hebben hebben grotere vetcellen, waardoor de stoffen die door die celwand heen moeten om de verbranding van energie op gang te brengen (insuline is daar één van) overuren moeten maken en de alvleesklier wordt voortdurend gestimuleerd om meer insuline te produceren. Totdat de alvleesklier het op een gegeven moment opgeeft en er geen weg meer terug is, een kapotte alvleesklier kan immers niet meer herstellen. Omdat de alvleesklier cruciaal is voor het op orde houden suikerhuishouding, ontstaat er zo diabetes type 2. Mensen die veel vet op hun buik hebben zitten lopen bovendien een nog groter risico op diabetes 2. In buikvet zit namelijk actief weefsel dat ook bepaalde stoffen afscheidt die er weer voor zorgen dat het lichaam niet meer reageert op de afgifte van insuline.


Ben jij op zoek naar een leverancier voor zwemlesmaterialen? 👉 Klik hier.



Wanneer heb je te veel buikvet?

Om een goede inschatting te maken van de hoeveelheid buikvet, kun je de buikomvang als volgt meten:
1. Ga rechtop staan. Meet je middelomtrek tussen de onderkant van de onderste rib en de bovenkant van het bekken.
2. Houd het meetlint niet te strak. Adem uit en lees jouw middelomtrek af.
Mannen hebben een verhoogde middelomtrek vanaf 94 tot en met 102 centimeter. Bij vrouwen is dit vanaf 80 tot en met 88 centimeter. Een middelomtrek groter dan 102 cm bij mannen en groter dan 88 cm bij vrouwen is te hoog en zorgt voor een verhoogd risico. Naast de buikomvang is het goed om je Body Mass Index (BMI) te bepalen, de verhouding tussen het gewicht en de lengte. De middelomtrek en BMI samen geven een goed beeld van het gewicht in relatie tot de gezondheid en geven een indicatie of het verstandig is om af te vallen.

Lees ook: Van de medicijnen af voor diabetes 2 door meer te zwemmen en gezonder te eten

Gezond gewicht: zwemmen

Goed eten en voldoende bewegen draagt uiteraard bij aan een gezond gewicht, zwemmen kan zelfs helpen buikvet te verliezen. Wanneer je sport in het water, train je tegelijkertijd meer spieren dan bij de meeste andere sporten, omdat je niet alleen de spieren van de benen en bilspieren inschakelt, maar ook de armen, schouders, borst en rug. Met andere woorden, je hele lichaam werkt mee. Daarnaast biedt water natuurlijk veel meer weerstand, wat betekent dat je zelfs met een ‘eenvoudige’ schoolslag  tot 500 calorieën per uur kan verbranden. En met wat meer inspanning, zelfs tot 700 calorieën per uur. Bij crawl of vlinderslag kan dat aantal nog oplopen, omdat die slagen meer energie vragen. Volgens Elmar Trunz-Carlisi, een sportonderzoeker aan het Institut für Prävention und Nachsorge (IPN) in Keulen, is de crawl het meest effectief als de zwemmer voldoende getraind is om lange tijd zonder pauze door te gaan en niet buiten adem geraakt. De crawl als zwemslag is daarbij ook een uitstekende keuze voor trainingen die variëren qua intensiteit en tempo (een essentieel element voor iedereen die meer calorieën wil verbranden tijdens het zwemmen) en het legt een uniforme belasting op de benen, onderlichaam en bovenlichaam en versterkt tegelijkertijd al je spieren. Zwemmen is dus niet alleen leuk, het is ook uitermate effectief onder meer in het verliezen van buikvet.

Meten buikvet

Kijk voor meer informatie op de website van het Voedingscentrum.


advertentie

Alle leveranciers voor de zwembranche vind je hier