15 oktober ZwembadBranche Dag

Plannen voor een skivakantie? Zwemmen is de ideale voorbereiding!

Het wintersportseizoen komt er weer aan waarin veel vakantiegangers naar hoger gelegen gebieden trekken om te gaan skiën. Op veel plekken is ook al veel sneeuw gevallen, dus het begin is alvast goed. Maar helaas is skiën niet geheel zonder risico. Dus om te voorkomen dat je met de eerste beste gipsvlucht naar huis moet, is een goede voorbereiding aan te raden. Natuurlijk denken dan veel mensen aan een paar lesjes op de borstelbaan of in de indoorpiste, maar het versterken van je lichaam maakt hier ook een belangrijk onderdeel van uit. Hoe doe je dat? Door te zwemmen!

Een goede voorbereiding
Om volop te genieten van deze winterse avonturen, is een goede fysieke voorbereiding essentieel. Meerdere dagen intensief gaan skiën zonder enige fysieke voorbereiding is vragen om problemen. Het kan zelfs gevaarlijk zijn. Dat geldt voor de minder getrainde, maar zeker ook voor de meer getrainde sporters. Bij het skiën worden namelijk spieren belast die met andere ‘gewone’ sportactiviteiten niet altijd worden gebruikt. Het vergt krachtige spiercontracties, een uitstekend evenwichtsgevoel en een aanzienlijk uithoudingsvermogen. Of je nu van plan bent om de rustige blauwe pistes af te dalen of de uitdagende zwarte pistes te trotseren, een goede voorbereiding zorgt ervoor dat je lichaam klaar is voor de diverse eisen die het skiën stelt. Het vergt krachtige spiercontracties, een uitstekend evenwichtsgevoel en een aanzienlijk uithoudingsvermogen. Of je nu van plan bent om de rustige blauwe pistes af te dalen of de uitdagende zwarte pistes te trotseren, een goede voorbereiding zorgt ervoor dat je lichaam klaar is voor de diverse eisen die het skiën stelt. En dus is het dus verstandig om zeker een maand voor vertrek aan lichaamsbeweging te doen waarmee je dit traint.


Ben jij op zoek naar een (nieuw) leerlingvolgsysteem voor jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Lees ook: De ins en outs van de cooling-down

Zwemmen voor uithoudingsvermogen
Uiteraard zijn er heel veel oefeningen die goed zijn om specifiek voor te bereiden op het skiën of snowboarden, daarnaast is het werken aan uithoudingsvermogen en het versterken van de spieren ook van belang. En dus is het de wintersporters aan te raden om twee tot drie maal per week een twintigtal minuten te bewegen. Zwemmen is dan natuurlijk ideaal. Zwemmen is een veelzijdige oefening die het hele lichaam traint. Het vergt inspanning van zowel de armspieren als de beenspieren, terwijl het tegelijkertijd een activiteit is die de gewrichten minimaal belast. Dit maakt zwemmen ideaal voor het opbouwen van het vereiste uithoudingsvermogen en het versterken van de spieren die je nodig hebt op de piste. Waarmee je ook het risico op een blessure in je skivakantie verkleind, bovendien is het een activiteit met een laag risico op letsel. Zeker ook fijn om te weten dat er niks gebeurt voordat de vakantie nog moet beginnen…


advertentie

VDH Watertechnology