Zo word je succesvol met Instagram

Instagram is het kanaal waar je uren kunt scrollen en de mooiste foto’s te zien krijgt. Er is in de afgelopen vijf jaar heel veel op het platform veranderd, maar één ding is hetzelfde gebleven: mensen volgen nog steeds mensen en geen productcatalogus of reclame bord. Om succes te hebben op het meest interactieve platform van alle social media, is dat heel belangrijk om te onthouden. In januari van dit jaar had Instagram meer dan 4 miljoen gebruikers in Nederland. Waarvan meer dan de helft dagelijks actief. De groei is nog steeds gaande. Cijfers genoeg dus om enthousiast van te worden, mocht je nog niet overtuigd zijn. Dan de vraag: hoe pak je het aan op Instagram?

Social media heeft heel veel veranderd en dan hebben we het vooral over transparantie. Wil je daar – als bedrijf – succesvol in zijn, dan moet je de volgende dingen vooral niet vergeten.

  1. Personen vs. personen
    Online is iedereen een persoon. Dat betekent dat er karakter en meningen worden verwacht, maar ook humor en eerlijkheid. Ook bij je bedrijfspagina’s. 100% commerciële pagina’s doen het niet goed. Productfoto’s vaak ook niet. Content die op een creatieve manier wordt ingezet en inspeelt op wat we willen zien, wel. Het gaat om gezichten, gebeurtenissen en mensen.
  2. Achter de schermen
    Met alle live en stories opties is het delen van content achter de schermen veel makkelijker geworden. Dat betekent ook dat het nu van je verwacht wordt. Iets wat je amper uit handen kunt geven en superbelangrijk is. Niet alleen voor de resultaten op Instagram, maar ook voor de relatie met je online volger en potentiële klant. Wat laat jij zien? Méér dan alleen een plaatje natuurlijk.
  3. Je boodschap
    Het gaat niet wat je verkoopt, of hoe groot je bent en wat je allemaal in huis hebt. Om waarom mensen bij jouw zwembad moeten komen. Het gaat wel om wat het is waarom mensen je online zouden moeten volgen. Twee verschillende vragen. Allebei belangrijk, maar voor Instagram telt vooral de laatste.

Dit artikel is geschreven door Inger Vierhout van de Social Media Coach. Samen met Mark Westhovens helpt Inger bedrijven en mensen om aan de slag kunnen met hun social media.




Pomaz