Zo houd je jouw zwemouders betrokken in coronatijd

Nu de zomervakantie in het hele land voorbij is, probeert iedereen in de branche weer een ritme te vinden met de zwemlessen. Maar door de coronamaatregelen valt dat niet mee. In de zwembaden gelden aparte route’s voor het brengen en ophalen van de kinderen. Ouders mogen meestal niet op de zwemzaal komen en in sommige gevallen is de horeca gesloten omdat daar de anderhalvemeter regel niet te handhaven is. Kinderen verzamelen op een centraal punt en ouders pikken hun kroost na de les ook weer op een centrale plek op.

Frustratie

Gevolg is dat ouders geen zicht hebben op de zwemlessen. Met name voor de ouders van de jongste kinderen is dat een lastig punt. Zij vinden het heel spannend, soms spannender dan hun kinderen, om hun kind achter te laten zonder dat zij kunnen kijken naar de les. En de kinderen starten soms angstig of verdrietig aan de les of er is weerstand. Wanneer een ouder ziet dat het kind tijdens de les leuk meedoet en plezier heeft, is dat een geruststelling. Onwetendheid en gebrek aan informatie zorgt voor verkeerde verwachtingen en frustratie bij ouders.

Vertrouwen

Misschien vind je het wel fijn dat ouders nu wat op afstand blijven omdat de kinderen daardoor meer ontspannen zijn in de les. Maar vergeet de ouders niet, zij vertrouwen hun grootste bezit aan ons toe. Het is dus heel belangrijk dat zij worden gerustgesteld en vertrouwen hebben in de lesgever. Wat vervolgens ook weer de kinderen en onszelf helpt, de sfeer rondom de les wordt ontspannen. Alleen voor deze ontspannen sfeer moeten wij ons nu nog meer dan voorheen inzetten. Omdat de ouders niet kunnen kijken en er minder contactmomenten zijn, is dat dus even schakelen en creatief zijn.

Lees ook: ‘De kracht van klagende ouders’

Zo houd je contact

Nu is communicatie meer dan ooit belangrijk. Hoe betrek je de ouders bij de zwemles van hun kind?

  1. Maak contact vóórdat de ouders dat doen.
  2. Realiseer je dat voor jou vanzelfsprekende zaken, voor ouders soms niet zo vanzelfsprekend zijn als jij denkt.
  3. Vraag je af met welke informatie op welk moment een ouder is geholpen: organiseer een telefonisch spreekuur of maak per lesdag een kwartiertje vrij om ouders te bellen als ze daar behoefte aan hebben.
  4. Stuur een extra mail op een vast moment met algemene informatie.
  5. Houd het leerlingvolgsysteem extra goed bij.
  6. Stel jezelf bereikbaar op, dus loop eens mee naar de douches waar ouders hun kinderen opwachten. Vertel bij dat korte moment wat je gedaan hebt in de les en kijk eens actief welke ouder oogcontact zoekt.
  7. Benoem kinderen bij hun naam, dat geeft ouders het gevoel dat hun kind echt gezien wordt.

Iedereen heeft er begrip voor dat alles anders gaat nu door corona, maar blijf communiceren en blijf in contact. Laat zien dat hun kind veilig is bij jou. Geef hen het vertrouwen dat zij juist nu zo hard nodig hebben.

Deze blog is geschreven door Nicolette van Mierlo. Nicolette is 10 jaar zwemonderwijzer en heeft 25 jaar ervaring met relatiemanagement in het bedrijfsleven. Ze begeleidt en adviseert zwemlesteams in gastvrij gedrag en communicatie met ouders rondom de zwemlessen, met als specialiteit klanttevredenheid.




Hellebrekers