#GoedGenoeg helpt jeugd bestand te maken tegen prestatiedruk

Veel jongeren ervaren druk om aan hun eigen verwachtingen of die van anderen te voldoen. Iedereen wil het examen halen, er leuk uit zien, een sociaal leven onderhouden én een fijne bijbaan hebben. Maar eerlijk is eerlijk, dat lukt nou eenmaal niet altijd. Hoe houd je je dan staande in een wereld van hoge verwachtingen? Helaas wordt hier te weinig over gesproken, terwijl prestatiedruk veel ongezonde stress kan veroorzaken. Daarom lanceert Young Impact in samenwerking met psycholoog Thijs Launspach de campagne #GoedGenoeg om prestatiedruk bespreekbaar te maken.

Challenge

Ook bij jonge kinderen kan de prestatiedruk te hoog zijn. Ouders die vragen wanneer een kind een badje verder mag of mag afzwemmen. Kinderen die faalangst krijgen als iets niet lukt wat anderen wel lukt. Het proberen te voldoen aan verwachtingen en niet onder willen doen voor leeftijdgenootjes kan een enorme druk geven. En dus speelt prestatiedruk ook al bij kinderen op zwemles een rol. Om de jeugd beter bestand te maken tegen deze druk die zij zichzelf opleggen of die door anderen wordt opgelegd, is de campagne #GoedGenoeg gelanceerd. Hiermee wil de stichting Young Impact dat de jeugd het gesprek aangaat, leerlingen krijgen lessen over de drang tot presteren en worden geïnspireerd om positief over zichzelf te denken. Daarnaast is er een challenge gestart om elkaar complimenten te geven over wie iemand is en dat dat goed genoeg is. Door het uitdelen van complimenten aan anderen via TikTok en Instagram wil men dat kinderen inzien dat je #GoedGenoeg bent zonder aan allerlei hoge verwachtingen te hoeven voldoen.


Ben jij op zoek naar een (nieuw) leerlingvolgsysteem voor jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Lees ook: Je doet het goed, maar zo kan het beter…

Complimenten geven, ontvangen én bewaren

Hoewel er al heel veel jonge kinderen op TikTok of andere sociale media zitten, is deze challenge misschien ng niet zo geschikt voor de kinderen die op zwemles zitten. Daarbij is het lespakket vooral bedoeld voor scholieren, maar het idee erachter is zeker wel mooi en wellicht ook toe te passen in de zwemles. Om de prestatiedruk te verlagen is het belangrijk dat kinderen trots zijn op wie zij zijn en wat zij al hebben bereikt. Dat klinkt natuurlijk heel logisch. Maar door expliciet te vragen aan kinderen om zichzelf een compliment te geven en anderen zodat zij ook weer van iemand anders krijgen, kun je dit wel beter benadrukken. Daarbij kun je deze complimentjes bewaren zodat je ook op een later moment wanneer een kind de druk voelt om iets goed te doen, je heel gericht een positieve reminder kunt geven dat hij of zij al lang goed genoeg is. Uiteraard kun je ook afspreken dat kinderen deze zelf bewaren en weten op te roepen op momenten dat zij die goed kunnen gebruiken. Het heel gericht gebruik maken van complimenten kan zo kinderen helpen om weerbaarder te worden tegen de druk die zij zichzelf opleggen of van buitenaf wordt opgelegd.

Kijk hier voor meer informatie over #GoedGenoeg of download het lespakket ter inspiratie.

Lees hier een interessant artikel van De Correspondent ‘Hoe leren een plicht werd (en de leerling gestrest)‘ over  hoe leren tegenwoordig vooral controleren is en dat dit funest is voor de motivatie.