We zijn weer begonnen!

Na een welverdiende vakantie zijn vorige week ook onze zwemlessen weer begonnen. En om dan gelijk goed uit de startblokken te komen, hadden we deze week een instructeursvergadering. Altijd goed om weer even met elkaar te praten over differentiatie in de les, organisatievormen, gebruik materialen en technieken van de zwemslagen. Maar aangezien we dit jaar helemaal zijn overgestapt naar een nieuw zwemdiploma, het EasySwim diploma, was het ook een mooi moment om even terug te kijken en vooruit te kijken. Waar gaat het goed gaat en wat kan er nog worden verbeterd?

Communicatie

Als je met de zwemlessen bij ons start, word je de eerste zwemles meegenomen door de coördinator van de werkvloer. Tijdens deze les legt hij precies uit op welke manier wij de zwemlessen verzorgen, naar welk diploma wij toewerken en waarom we deze keuze hebben gemaakt. Maar ook wat je moet doen als je een keertje niet kunt komen, wat te doen bij langdurige ziekte, hoe lang het ongeveer gaat duren voordat je het diploma hebt behaald. Voor de instructeurs natuurlijk wel fijn om te weten wat er precies naar de ouders gecommuniceerd wordt. Terwijl we dit bespraken kwamen we er ook achter dat degenen die tussentijds instromen, vanuit een andere zwemschool of vanuit onze kleuterlessen, deze informatie dan niet krijgen. Hier moet nog iets aan gedaan worden, ook zij horen te weten hoe de zwemlessen bij ons verlopen. Verder houden wij onze communicatie naar de ouders toe altijd zo transparant mogelijk, dit is voor iedereen prettig. Geen valse beloften doen en zeggen dat je kind binnen een jaar het diploma heeft. Dat is op zich wel mogelijk, maar dan moet je een flinke aanleg hebben en zeer gemotiveerd zijn.

Niveau bepalingen

We werken richting het diploma met verschillende niveau groepen (wit-blauw-oranje-geel-zilver-goud). Voor elk van deze groepen hebben we vorig jaar einddoelstellingen bepaald. Aangezien we momenteel bijna een half jaar bezig zijn, is het goed om deze onder de loep te leggen. Welke doelstellingen voldoen wel, welke niet, moet er nog iets bij? Wat ons het laatste half jaar is opgevallen is dat veel instructeurs super enthousiast aan de gang zijn gegaan met het geven van vooral een ‘leuke en plezierige’ zwemles. Dat is iets waar we nog steeds achter staan. Helaas is gebleken dat hierdoor het technische gedeelte (aanleren/verbeteren zwemslagen) een beetje in de verdrukking is gekomen. Tijd dus om deze verhouding weer helemaal recht te trekken. De combinatie van deze twee is waar we naar gaan streven. Dat wil niet zeggen dat de lessen nu saaier worden, want met leuke oefenstof kun je ook op een plezierige manier de zwemslagen aanleren en oefenen.

Zwemcoördinator

Het streven is om op elk tijdstip dat wij zwemles geven een coördinator op de zwemvloer te hebben. Waarom?

  • Voor de directe communicatie met ouders. De zweminstructeurs staan les te geven en dan hebben wij liever niet dat de ouders hen allerlei vragen stellen.
  • Om bij te springen als het nodig is of indien er een EHBO geval is. Soms blijft een kind op één onderdeel achter, dan is het fijn als de coördinator een keertje bij kan springen om samen met dat kind dat onderdeel extra te oefenen. Dit gaat dan meestal over een minuut of 10.
  • Begeleiding en sturing geven aan de instructeurs. Dit is een stukje kwaliteitsborging. Waar loop je als instructeur tegen aan, waar heb je hulp nodig? De coördinator zal dan ook regelmatig met instructeurs meelopen en helpen om ze op het juiste niveau te krijgen en te houden.
  • Bijkomend voordeel is dat bij plotselinge ziekte van een instructeur er altijd iemand is die de les over kan nemen. Op deze manier kunnen we toch altijd alles draaiende houden en hoeven we nooit lessen af te melden.

Stagnatie

Een mooi woord, met een minder mooie betekenis. We hopen uiteraard dat alle kinderen op hun eigen niveau en tempo het zwemdiploma gaan behalen. Voor 95% van de gevallen zal dit gaan volgens de richtlijnen die wij ervoor hebben staan. Uiteraard hebben ook wij weleens kinderen die te lang in een bepaald niveau blijven hangen. Deze week hebben we besproken hoe we dit gaan oplossen. Op welk moment stagneert een kind? Op welke manier gaan we deze kinderen iets extra’s aanbieden? Het is natuurlijk belangrijk dat we hier duidelijke richtlijnen voor maken en dat we er ook een actieplan achteraan plakken. Ik hoop dat u zo een beetje een indruk heeft gekregen wat er tijdens een instructeursvergadering besproken wordt. We hebben nog meer onderwerpen besproken, maar die zijn vaak van technische aard, zoals differentiatie in de les, organisatievormen, gebruik materialen en technieken van de zwemslagen, waar ik u verder niet mee lastig zal vallen. Wij zeggen: op naar een mooi nieuw zwemles seizoen met veel zwemplezier lessen van hoge kwaliteit!

Deze blog is geschreven door Minette Lommers, manager van Zwembad Den Ekkerman. Wil jij reageren op de blog van Minette? laat het ons weten via een reactie hieronder of op onze facebookpagina.

Heb jij ook nog leuke ideeën voor activiteiten net voor of juist in de zomer? Laat het ons weten via info@zwembadbranche.nl




Variodeck