Instagram hashtags: hoe gebruik je ze optimaal?

Dagelijks loggen zo’n 500 miljoen gebruikers wereldwijd in op Instagram. Ook in Nederland is de populariteit groot. De kans dat de doelgroep van jouw zwembad of zwemschool op Instagram zit, is dus groot. Alleen hoe zorg je er nu voor dat jouw posts en Instagram stories gezien worden door de juiste mensen? Het ‘geheim’ zit hem in de #, oftewel de hashtag. Wat moet je daarvoor dan precies doen? De Social Media Monteurs geven tips!

Hashtag

De hashtag is eigenlijk de ‘zoekmachine’ van Instagram. Alles draait om zoeken en gezocht worden. En natuurlijk nog belangrijker: om gevonden en gezien te worden. Instagram draait op een algoritme die hashtags sorteert en prioriseert en op die manier wordt uiteindelijk bepaald wat je te zien krijgt. Hoe benut je dan de hashtags maximaal om te zorgen dat jij dat bereik krijgt dat je wilt?

  • Hashtags in je Instagram feed
    Als het gaat over de reguliere Instagram post (jouw feed) dan is het goed om te weten dat de eerste vijf hashtags die je gebruikt worden meegenomen in het algoritme, deze vijf zijn dus belangrijk. Alle andere hashtags die je daarna gebruikt zijn leuk, maar eigenlijk irrelevant. Zorg er dus voor dat de eerste vijf hashtags perfect zijn. Hieronder een voorbeeld van hoe deze blogpost getagged zou kunnen worden:
    Niet doen: #Blogje #Nieuw #Tips #Leesmijnblog #Nieuws #Banenzwemmen #zwemtips #zwemslag #Facebook #blogpost #eindelijkklaar #ikhadeveninspiratie #TGIF #happy #eindelijkklaar

    Wel doen: #Banenzwemmen #zwemtips #zwemslag #zwemnieuws #Blogpost #zwemnieuws #leestip #fijnweekend #happyfriday #Instagramstories

    Zie je het verschil? De eerste lijkt wel heel gezellig en informeel – Instagram is dat ook – maar die gezellige hashtags gaan je geen views opleveren. Nu is er niets mis mee om hashtags te gebruiken als een ‘mood’ (#TGIF #fijnweekend), maar zorg ervoor dat deze niet bij de eerste vijf staan.

  • Lees ook: Met deze acties heb je meer succes op Instagram

  • Hashtags in je Instagram Stories
    Voor Instagram stories geldt eigenlijk bijna hetzelfde als voor je feed, met het verschil dat je in stories maar 3 hashtags kunt gebruiken die meetellen in het algoritme/zoekresultaat. En dan zijn er in stories nog twee dingen waar je rekening mee moet houden:

    1. Gebruik bij voorkeur één hashtag door middel van de hashtag-sticker. De andere 2 hashtags kunnen als gewone tekst, maar moeten onderstreept zijn (dus elke apart tikken) en mogen niet verborgen in de story zijn. Ergo, het piepklein maken van de tekst of zo kleuren dat ze niet opvallen, zorgt daar dus precies voor: ze zullen nooit opvallen in de zoekresultaten. Het is ook aan te raden om je hashtags zo ‘breed’ mogelijk te houden, voor optimaal zoek- en vindresultaat.
    2. Je story krijgt meer bereik als je, behalve de hashtags, ook een mention plaatst (een ander account taggen) én de locatie nauwkeurig tagged. De mention van een ander account heeft nog een voordeel: de kans is heel groot dat het getagde account jouw story ook deelt, dat doen mensen nou eenmaal graag als zij worden ‘gementioned’. Over de locatietag: hoe specifieker de locatie, hoe meer bereik. Dus probeer meer te zeggen dan alleen de plaatsnaam.

Met dank aan Social Media Monteur, een onderdeel van New Media Brains.




VConsyst