‘Verandering is de enige constante’
Aldus de Griekse filosoof Heraclites. Sinds maart 2020 hebben we dit aan den lijve ondervonden. Bij mijn werkzaamheden, mijn klanten, alle communicatie en de wijze van communiceren en natuurlijk bij de zwemstuurkaarten. Ik ben benieuwd welke veranderingen blijvend zijn. Uitbreiding van openingsuren, zwemlessen door laten gaan in de zomer en…
Wat? Minder hard je best doen?!
Mijn vorige column ‘Minder hard je best doen om een kind te leren zwemmen’ heeft veel stof doen opwaaien. Ten eerste natuurlijk bedankt voor al jullie reacties. Heel fijn, want dit betekent dat lesgevers weer even over de inhoud van de zwemles hebben gesproken. Over het zwemvak praten, is wat…
Dat kan toch niet waar zijn..?
Het verschil tussen de brutale of de zorgzame ouder is voor lesgevers meestal wel duidelijk. Voor de ouder is het gedrag minder zwart-wit. De ouder komt meestal in het bad terecht dat dichtbij is of waar de kinderen van een kennis op zwemles zitten. Regelmatig hoor ik “jij kent onze…
‘En voor je het weet heb je een kruiwagen waar geen kikker meer in zit…’
Complimenten zijn belangrijk. Maar ze zijn er ook in vele soorten en maten. Je kunt zeggen: ‘Goh wat een mooie zwembroek heb jij aan!’ Of: ‘Jullie hebben allemaal heel goed je best gedaan’. Maar ook: ‘Fijn dat jij zo goed hebt geoefend’. En natuurlijk: ‘Wat buig jij je benen goed…
Zweminstructeur? wees een coach!
Instructeur is mij te mager voor het vak van zwemonderwijzer. Ik vind dat zwemonderwijzers veel meer zijn dan instructeur! Regelmatig maak ik in zwembaden een Zwem Scan van de kwaliteit van de zwemlessen. Het valt mij steeds op met hoeveel inzet en passie zwemonderwijzers hun werk doen. Sommige doen het…
Eigentijds zwemonderwijs is…je als een vis in het water voelen
De snelheid van leren wordt een steeds belangrijker criterium bij het zwemonderwijs. Oplossingen hiervoor werden tot nu meestal gezocht in leerlijnen, hulpmiddelen, aantal lessen en duur van de lesmomenten. De focus bij eigentijds zwemonderwijs is anders, hierbij wordt meer gekeken naar het individuele kind. Het kind moet blij naar de…