Veilig in en uit het water: ‘Wie checkt jou?’
De zomer komt eraan en dat betekent dat we weer massaal genieten van het water. Zwemmen in open water is een favoriete bezigheid voor velen, maar het brengt ook risico’s met zich mee. Daarom gaat de campagne ‘Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water’ voor het derde…
‘Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water’
Het wordt de komende week zomers warm en dus neemt de drukte in en om water ook weer toe. Maar een dagje aan het strand, een zwemtocht in een meer of een frisse duik in een rivier is niet hetzelfde als een duik in het zwembad. Het is niet zonder…
Eerste Nationale Maand van de Zwemveiligheid: een terugblik
De eerste Nationale Maand van de Zwemveiligheid is inmiddels succesvol afgerond. Samen met landelijke en lokale partners is een maand lang extra aandacht gevraagd voor het belang van de zwemveiligheid. Bruno Bruins, minister van Medische Zorg en Sport, onderstreepte bij de opening het belang dat iedereen leert zwemmen. “Het is…
Lancering landelijke campagne zwemveiligheid: ‘Heel Nederland zwemveilig’
Van 17 april tot en met 17 mei 2019 vindt de eerste Nationale Maand van de Zwemveiligheid plaats. Deze campagne is een initiatief van de stichting Nationale Raad Zwemveiligheid en gekoppeld aan het kennisproject NL Zwemveilig. Jaarlijks verdrinken nog steeds kinderen en volwassenen. Met de Nationale Maand van de Zwemveiligheid…
‘Ook vluchteling ouders bang voor verdrinking van hun kinderen’
De campagne van Consument en Veiligheid richt zich op ouders van kinderen van 0-12 jaar en heeft daarbinnen specifiek aandacht vooral op allochtone ouders. Dat een dergelijke campagne hard nodig is, maken cijfers over verdrinkingen en verontrustende berichten van de reddingbrigades en zwembaden en onderzoeken van het Mulier Instituut naar…
‘Overlevingszwemmen voor jonge kinderen’
‘Heerlijk spelen in het water en tegelijkertijd ontzettend hard oefenen om te leren overleven in het water.’ Dat gebeurt er tijdens de lessen overlevingszwemmen voor peuters. Kinderen van 2 tot en met 4 jaar leren spelenderwijs om te gaan met de ‘materie’ water. Deze doelgroep vraagt echter wel om een…
Campagne wijst op belang ouderlijk toezicht
‘Steeds meer kinderen kunnen niet goed zwemmen.’ Zo opende recent verschillende landelijke dagbladen. Uit onderzoek is gebleken dat steeds meer kinderen niet voldoende zwemvaardig zijn en daardoor meer kans lopen om te verdrinken. Vanaf de jaren negentig daalde het aantal verdrinkingen met dodelijke afloop, maar de laatste jaren is het…
Nieuwe voorlichtingsactie moet verdrinkingen voorkomen
Vandaag begint Consument en Veiligheid een voorlichtingsactie om ouders bewust te maken van het belang van toezicht als kinderen bij water spelen. Dat is hard nodig, want het aantal verdrinkingen bij kinderen is nog steeds groot. De campagne begint vandaag in alle Nederlandse openbare zwembaden, op stranden en recreatieplassen in…
Zonnestudio’s zetten onjuist beeld over zonnebanken recht
De branchevereniging van zonnestudio’s in Nederland, Samenwerking Verantwoord Zonnen (SVZ), onderneemt woensdag 4 november met een landelijke advertentiecampagne actie tegen de terugloop in het bezoek aan zonnestudio’s die deze zomer is ontstaan door misleidende en onjuiste berichtgeving over de risico’s van zonnebanken. Voor zonnebanken gelden veilige Europese normen. In juli…