‘Sorry hoor, maar sommige mensen moeten hier gewoon aan het werk?!’

Ken je die sketches van Toren C bij de koffieautomaat? Het begint altijd heel gezellig en eindigt heel ongemakkelijk. Voor sommigen is het misschien heel herkenbaar, voor anderen niet. Of zij zitten nog in de ontkenningsfase. Of het nu overdreven is of niet, iedereen herkent wel de ‘sfeer’. Kletsen met collega’s, het is of heel gezellig omdat je toevallig ook nog eens vrienden bent of het kan een beetje ongemakkelijk zijn. En soms voelt het echt als tijdverspilling: ‘Sorry hoor, maar sommige mensen moeten hier gewoon aan het werk?!’.

‘De gespreksfluisteraar’

Maar wat blijkt, er is niks mis met praten met collega’s. Sterker nog, we zouden er juist meer op moeten oefenen. Ik las dat we gemiddeld 80% van onze tijd op ons werk besteden aan praten (waaronder overleggen), maar niet op de goede manier. We nemen niet de tijd om echt naar elkaar te luisteren. En dat moet anders, zo vindt Ilse van Ravenstein. In haar boek ‘De gespreksfluisteraar – Meerwaarde van gesprekken in jouw organisatie’ benadrukt zij dat organisaties worden gestructureerd door een set van normen en waarden, waar iedereen zich aan houdt. Vaak is er één keer per week een werkoverleg waar iedereen zijn zegje mag doen, waarna iedereen weer aan het werk gaat. Maar of het daadwerkelijk wat heeft opgeleverd? Als we zouden leren om beter met elkaar te communiceren, zou dit direct een positieve invloed hebben op ons werkgeluk, de onderlinge relaties en uiteindelijk ook de resultaten.

Small talk

Alleen goed met elkaar praten is toch wel een vak apart. Ik kan je vertellen, gelijk de diepte in en beginnen met grote vraagstukken werkt niet altijd. Beginnen met small talk, ‘de koetjes en kalfjes’, werkt beter en dan kun je daarna door met het ‘echte werk’. Maar vind je het lastig om een geschikte opening te vinden of ben je bang voor de welbekende stiltes? Zeg dan gewoon wat in je opkomt. Of deel een anekdote, dat breekt altijd het ijs. Om uiteindelijk tot een goed gesprek te komen, is het vooral belangrijk om open vragen te stellen en actief te luisteren. En ook om wat van jezelf te laten zien en jouw visie te delen. Zelfsals de ander daar niet naar vraagt. Wat je vooral niet moet doen? Feiten en meningen door elkaar halen, zeker niet als het om een voor jouw collega gevoelig onderwerp gaat. Je gelijk proberen te halen, wekt ook niet echt veel sympathie op. Of heel vaag blijven, niet iedereen heeft een spanningsboog die dat aankan.

Spreek je tijdens het ZwembadBranche Congres!

Het ZwembadBranche Congres is bij uitstek de gelegenheid om weer eens bij te praten. Blijft het dan bij ‘koetjes en kalfjes’? Of besteden we echt tijd en aandacht aan elkaar. Dan heb je op deze dag niet alleen inspirerende sprekers, maar ook inspirerende gesprekken. Om je hiervoor ruim de tijd te geven, beginnen we al de avond ervoor. Onder het genot van eten en drinken kunnen de eerste stiltes al worden gevuld met mooie gesprekken. Ik kijk er nu al naar uit en spreek je dan graag écht!




Variopool