Nieuwe ClubAqua: ‘Het plezier moet er af spatten!’


Juist een beweegprogramma moet zichzelf regelmatig vernieuwen. Precies daarom heeft ClubAqua, het aquafitnessprogramma van Sportfondsen Nederland, een metamorfose ondergaan. In samenwerking met Katrien Lemahieu, aquafitnesstrainer en eigenaresse van Kataqua, is een nieuwe en aansprekende formule ontwikkeld. Meer variatie en meetbare doelstellingen zijn de kernwoorden van het concept.

Bovendien is de formule uitgebreid met een nieuw beweegprogramma, speciaal voor senioren: ClubAquavitaal. De deelname aan de aquafitnessprogramma’s van Sportfondsen Nederland vertoonde een dalende tendens. Productmanager Stefan Vedder windt er geen doekjes om: het was tijd voor iets nieuws. Bij zowel deelnemers als instructeurs nam het enthousiasme af. Het zijn geluiden die ook elders in de branche zijn op te tekenen. De voortdurende focus op productverbetering bracht Sportfondsen Nederland in contact met Katrien Lemahieu, hydrotherapeute en expert op het gebied van aquafitness. Lemahieu kreeg de opdracht om de bestaande programma’s leuker en professioneler te maken. Het resultaat: ClubAquajogging, ClubAquarobics en ClubAquacycling zijn in een nieuw jasje gestoken. Om de kansen op de seniorenmarkt te benutten is bovendien het programma ClubAquavitaal ontwikkeld. Vedder noemt de samenwerking met Lemahieu een gouden greep. ‘Zij is als geen ander in staat om snel stappen te maken en de vraag vanuit de markt te vertalen in een succesvol product. Haar jarenlange ervaring en internationale oriëntatie zijn daarbij zeker een voordeel.’

Geen keurslijf
Uitgangspunt van het vernieuwde ClubAqua is een basis met vaste oefeningen. Het format bestaat uit tien onderdelen, elk met een meetbare doelstelling. Iedere les is een stap op weg naar een vooraf duidelijk geformuleerd doel. De beweegprogramma’s van ClubAqua duren vier maanden. In iedere les is een variatiegedeelte opgenomen, zodat de instructeur optimaal kan inspelen op de wensen en behoeften van de deelnemers. Samen met de meetbare doelstellingen moet dit de motivatie en het plezier van de deelnemers vergroten. ‘Lessen mogen nooit een keurslijf worden’, zegt Lemahieu. ‘We moeten in de zwembaden beter leren luisteren naar wat de klant wil. De klant wil serieus bezig zijn en een duidelijk inzicht hebben in de vooruitgang van de eigen prestatie. Behalve effectief moeten de lessen echter ook leuk zijn. Het plezier moet er af spatten, en daarvoor is variatie nodig.’ Aquafitness wordt volgens Lemahieu in de zwembadwereld nog te vaak als een ondergeschoven kindje beschouwd. Juist daardoor worden kansen gemist. Kansen om nieuwe doelgroepen binnen te halen en de exploitatie gunstig te beïnvloeden. Met name van het nieuw ontwikkelde ClubAquavitaal wordt veel verwacht. ‘Iedereen heeft de mond vol over de vitale senior als groeimarkt. Maar dan moet je als zwembad wel een op maat gesneden beweegprogramma aan kunnen bieden. Bovendien moeten ook alle randvoorwaarden kloppen.’ Tijdens de lessen ClubAquavitaal oefenen de deelnemers alledaagse bewegingen als reiken, draaien, zitten en staan in ondiep water. Op passende muziek kunnen spieren en gewrichten op een prettige manier soepel en sterk worden gehouden. ‘Doel is om de kracht, lenigheid en snelheid van de deelnemers te verbeteren.’

Lees het hele artikel in ZwembadBranche #31


advertentie

Dewi Online