Leuk x 2. Doe jij mee?!

Stel je voor: jij hebt een idee voor een leukere zwemles en jij kan meer dan 26.000 mensen bereiken. Hoe fantastisch is dat? Het overkwam Pim van Hal en Tim Zuiderwijk. Zij hebben een filmpje gemaakt van een kind dat over een grote bal heen duikt en zo de kopsprong leert. Het filmpje van slechts een paar seconden had op LinkedIn meer dan 26.000 views. Het speels leren zwemmen stimuleer ik in elke vezel. Lesgevers voeren het al vaak succesvol uit. Bij een aantal onderdelen wordt dit als lastiger ervaren. Zoals de kopsprong. Maar met een andere denkwijze leidt het wel tot speelsere en leerzamere lessen.

Het wiel gebruiken

Als je in iedere fase van het leerproces logische (lees: kleine) stappen maakt met toffe oefeningen, leren kinderen graag en snel. Het leren gaat bijna vanzelf als de oefening gaaf en ‘nét haalbaar’ is. Dat maakt de duikoefening met de grote bal zo waardevol. Het duiken over een grote bal kan voor een aantal kinderen de ultieme oefening zijn. Het is gaaf te zien dat zoveel lesgevers geïnspireerd raken. Je hoeft als lesgever niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden. Wel belangrijk is het om ‘het wiel’ te gebruiken op een manier die bij jou past. Zelf uitproberen en daarna delen. Daar komen we verder mee. Het middel maakt niets uit, het gaat om het doel. Waarom vind ik deze oefening zo goed? Kinderen vinden die grote bal zo interessant dat zij het doel (het leren duiken) amper doorhebben!


Ben jij op zoek naar een (nieuw) leerlingvolgsysteem voor jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Lees ook: Van snel resultaat naar het leukste & beste resultaat

Leuke en doelgerichte oefenstof

De interesse is groot voor zwemlessen waarin kinderen zelf ervaren welke mogelijkheden zij hebben om zich te redden in het water. Waar gekeken wordt naar het opbouwen van het zelfvertrouwen van kinderen met uitdagende en uitnodigende oefenstof. Kinderen zijn nieuwsgierig naar leuke en doelgerichte oefenstof. Kinderen hebben echt wel door of dat wat ze aan het doen zijn ergens toe gaat leiden. Conclusie: mochten kinderen niet doorhebben wat jouw doel is als lesgever, dan zijn ze spelenderwijs aan het leren. Top! Herkennen kinderen het doel wel? Dan bespreek je het doel, maak je ze hier deelgenoot van. Misschien wek je hun nieuwsgierigheid zelfs nog meer op en vertel jij hun volgende stap.

Doe jij mee?

Van Oss tot Alkmaar en van Amsterdam tot aan Boston heb ik reacties ontvangen. Diverse lesgevers zijn het zelf gaan uitproberen. Ze zijn enthousiast over het op speelse wijze leren zwemmen en zeker over spelenderwijs leren duiken:’dat zouden echt meer zwembaden moeten doen’. Die opmerking raakte mij. Veranderingen worden verankerd als ze structureel worden. Mijn idee is om dit structureel te organiseren. Beeldmateriaal delen met jouw idee over op speelse wijze leren zwemmen. Elkaar inspireren, informeren en aanzetten tot leukere en veiligere zwemlessen. Wie wil hier nou geen deel van uitmaken? Om te kunnen delen is het fijn om te geven en te ontvangen. Als extra stimulans stel ik voor het leukste beeldmateriaal een set mini zwemstuurkaarten beschikbaar. Vanaf nu zal de 1e maandag op LinkedIn in het teken staan van Leuk x 2 = leuk voor lesgever en kind. Doe jij mee?!

Deze column is geschreven door Leone Hamaker en verscheen eerder in ZBB#70


advertentie

Aquatickets