23 april ZwembadBranche Dag Belgie

‘Ik zal mij niet vervelen, maar ga mijn leskinderen wel ontzettend missen’

Net als in het voorjaar zijn de zwembaden leeg, de deuren zijn voor twee weken gesloten. Of je nu teleurgesteld bent of je hebt er alle begrip voor, natuurlijk sta je liever met je collega’s aan de badrand. Om kinderen te leren zwemmen, de fans van je groepslessen af te matten en ouderen vitaal te houden en hen de aandacht te geven waarvoor velen ook komen. Maar nu dus even niet. Wat doe jij dan in de tussentijd? Wij vroegen het Barbara de Jong-Huls van zwemonderneming Barbara.

Foto: Anky van der Veen (l) en Barbara de Jong-Huls (r)

Ouder-kind zwemmen

Barbara heeft al 20 jaar haar eigen zwemonderneming. Ze begon met het geven van ouder en kind zwemmen vooral bedoeld als watergewenning en inmiddels leert ze kinderen ook zwemmen. “Ouders vroegen mij of ik samen met hen ook hun kind wilde leren zwemmen, voor mij was dat weer een leuk en nieuw uitdaging.” Inmiddels geeft Barbara veel kinderen zwemles samen met hun ouders, maar ook geeft zij kinderen zonder hun ouders les. “Gaandeweg bleek dat het leren zwemmen met ouders niet geschikt is voor alle ouders en kinderen.” Maar nu is er even geen zwemles. Tijdens de vorige lockdown kon Barbara de draad na twee maanden weer redelijk goed oppakken. “Uiteindelijk heb ik na de lockdown mijn klantenbestand met 50 uitgebreid, daar ben ik in een tijd als deze erg blij mee. Ik ga de komende twee weken natuurlijk wel merken, maar gelukkig heb ik in de tussenliggende maanden veel kinderen zwemles kunnen geven.”


Ben jij op zoek naar een leverancier voor zwembadafdekkingen? 👉 Klik hier.



Lees ook: ‘Aan het besluit van het kabinet viel niet te tornen’

Impact

Over de mogelijke achterstand die kinderen nu kunnen oplopen, maakt Barbara zich niet zoveel zorgen. Wel is het voor veel van haar leskinderen lastig omdat nu voor hen de structuur wegvalt. “Ik werk veel met kinderen die autistisch zijn of op een andere manier moeite hebben met verandering. Voor hen is het lastig om dit te begrijpen.” Barbara gaat dus geen oefeningen meegeven. “Wel denk ik dat het goed is dat kinderen in conditie blijven. Na de eerst lockdown merkte ik dat de meesten het wat lastiger konden volhouden.” Maar meer zorgen maakt Barbara zich over de algehele impact van het coronavirus. “Ik merk dat veel kinderen onrustiger zijn dan anders. Ik zie in mijn lessen een duidelijk verschil en daar besteed ik veel aandacht aan. Ik geef al veel spelenderwijs les, maar in deze coronatijd nog veel meer. Ik heb ook vaak een ‘gekke dingen doen’ les, daarmee haal ik de kinderen even uit de coronasfeer.”

Loslaten

Het sluiten van de zwembaden is niet fijn, maar Barbara is vastbesloten het los te laten. “Ik wil geen onderdeel zijn van het probleem, wel van de oplossing. De vorige keer was ik vooral bezig met wanneer we weer open mochten, dat gaf zoveel onrust. Ik denk dat we twee weken gesloten zijn, maar ik ga er zeker niet van in de stress schieten als het langer duurt. Ook al heeft dat natuurlijk wel gevolgen voor mijn onderneming.” Ondertussen besteedt Barbara de tijd nuttig door te werken aan nieuw lesmateriaal en het volgen van online trainingen. “Ik kijk graag op Printerest en Youtube, daar haal ik zoveel inspiratie uit voor mijn lessen. Daarnaast heb ik mij aangemeld voor de Engelse webinar ‘Aquafobia’ van STA en wil ik de training ‘Geef mij de vijf’ over het werken met kinderen met autisme van de vorige lockdown nog afronden. Ik zal mij dus niet vervelen, maar ik ga al mijn leskinderen wel ontzettend missen.”