23 april ZwembadBranche Dag Belgie

Uit het water? Water drinken!

De vijf Gelderse JOGG-gemeenten Apeldoorn, Brummen, Hattem, Lochem en Voorst hebben gezamenlijk een DrinkWater-campagne ontwikkeld. Met Waterhelden en Wateravonturen werken ze aan hun regionale doel: het vergroten van het aantal ouders dat hun kind voor en na de zwemles water te drinken geeft in plaats van een zoet drankje.


Ben jij op zoek naar een leverancier van waterspeeltoestellen? 👉 Klik hier.



Zoete drankjes

Op welke plek zijn ouders van jonge kinderen te vinden, als je de scholen niet meetelt? Het zwembad natuurlijk, want bijna elk jong kind gaat op zwemles. De vijf JOGG-gemeenten (Jongeren Op Gezond Gewicht) in Gelderland kwamen dan ook uit bij de zwembaden als plek om water drinken onder de aandacht te brengen. “Uit cijfers van de GGD bleek dat het bij kinderen van 0 tot 4 jaar nog wel meeviel met het drinken van zoete drankjes”, zegt Christien Pieterse van GGD Noord- en Oost-Gelderland, tevens regionaal JOGG-coördinator ‘Gewoon, Gezond Gewicht’, “Bij kinderen van 4 tot 8 jaar neemt dat duidelijk toe en bij kinderen van 8 tot 12 jaar niet veel verder meer. Daarom is gekozen voor de doelgroep 4 tot 8 jaar.”

Wateravonturen

Voor deze campagne bedachten de gemeenten zes Wateravonturen en drie Waterhelden. De Wateravonturen vormen de kern van de Gelderse DrinkWater-campagne. Op de voorkant van elk Wateravontuur staat iets leuks voor de kinderen zoals een kleurplaat, puzzel of knutselidee, op de achterkant staat informatie voor de kinderen en/of hun ouders. Elke maand staat er een display met een nieuw avontuur bij de ingang van het zwembad. “We hopen dat de kinderen zo nieuwsgierig worden dat ze de avonturen automatisch uit de display halen en ook aan hun ouders laten zien.” De bijvangst is dat de andere zwembadbezoekers de avonturen ook zien en kunnen meenemen. “Bij de start werd het enthousiast ontvangen door zowel de zwembaden als de ouders en hun kinderen”, weet Christien, “wij hebben het zelf daarna een beetje losgelaten, het is nu echt aan de zwembaden. Eind juni gaan we hen bevragen over hun ervaringen en of ze de campagne volgend jaar willen herhalen. Uiteraard worden ook de ouders bevraagd.”

Clubgevoel

De drie Waterhelden Spetter de octopus, Spatter de dolfijn en Spater de krab zijn geïnspireerd op een campagne elders in het land om kleuters meer groente te laten eten. “In die campagne werden dieren gebruikt die groente eten”, legt Christien uit. “Kinderen vinden dieren leuk, dus als dieren iets voordoen bestaat de kans dat kinderen het gaan nadoen. Daarom zetten wij bij onze campagne waterdieren in die water drinken.” Het zijn er expres 3 zodat zij een clubje vormen. “We willen dat de kinderen ook lid worden van een clubje: een clubje van waterdrinkers.” Ook de bidons die alle kinderen bij de start van de campagne hebben gekregen, versterken het clubgevoel. “We hopen dat de kinderen dankzij de bidons niet alleen rond de zwemlessen water gaan drinken, maar ook thuis en op school.”