Creatief brainstormen: doe jij mee?

Een vast onderdeel van de opleiding ‘Leiding geven in het zwembad’ die ik verzorg, is een introductie op creatief denken. De deelnemers werken voor de opleiding aan een verbetering of een verandering binnen hun eigen organisatie. Als de startvraag duidelijk is, moeten er oplossingen worden bedacht. Natuurlijk zijn er altijd oplossingen die voor de hand liggen. Maar het leukste is om iets ‘geks en onverwachts’ te verzinnen door buiten de ‘automatische denkpatronen’ te treden. Hoe? In deze blog licht ik een aantal creatieve brainstormtechnieken toe.

Vraagstelling

Brainstormen start bij het maken van een concrete vraag die uitnodigt en inspireert. De vraag start bij voorkeur met ‘HK’: ‘hoe kunnen we…’ of ‘hoe kan ik…’
>> Hoe kunnen we leren zwemmen leuker maken?
>> Hoe kunnen we ervoor zorgen dat kinderen met meer plezier leren zwemmen?
>> Hoe kan ik de zwemlessen leuker maken?
>> Hoe kunnen we de klanttevredenheid verhogen?
>> Hoe kunnen we ervoor zorgen dat iedereen zich houdt aan het zwemlesplan?

Brainstormtechnieken

Als je deze vragen leest, denk je meestal direct aan een paar oplossingen. Die schrijf je eerst op. Daarna kun je brainstormtechnieken zoals hieronder beschreven toepassen.

  • Kruip in de huid van
    Om op ideeën te komen is het soms goed om je te verplaatsen in de persoon waar je de ideeën voor bedenkt. Dus je kan (heel simpel) vragen: Wat zou ik leuk vinden als ik een kind was? Of: Wat vond ik vroeger leuk in de zwemles? Dat levert vaak al mooie dingen op. Tijdens mijn opleiding creatief denken werd het voorbeeld verteld van een kantoor waar ze faxen vaak kwijtraakten. De startvraag was waarschijnlijk iets als ‘hoe kunnen we ervoor zorgen dat de faxen bij de juiste personen terecht komen’ en vervolgens is de ‘Kruip in de huid van’ techniek toegepast. Als ik de fax zou zijn, wat zou ik dan doen en denken? Dit leidde tot gedachten als: ‘ik zou schreeuwen ‘zie mij’! Met uiteindelijk als oplossing: oranje faxpapier.
  • Lees ook: Clean Off Your Desk Day: hoe creatief ben jij?

  • Vanzelfsprekendheden vervangen
    Vaak is de situatie waarvoor we veranderingen willen bedenken erg vanzelfsprekend. Door één of meer van die vaste waarden te vervangen, ontstaan soms de gekste ideeën. Wil je een nieuwe tafel ontwerpen? Hoe ziet dat eruit zonder vier poten? We kunnen dit ook doen voor het leuker maken van zwemlessen. Wat staat altijd vast? Nou, dat we leren zwemmen in water. Of in het zwembad. Er wordt altijd lesgegeven door de zwemonderwijzer. Als deze dingen niet (meer) mogen, hoe kun je het dan anders oplossen? Dat leidt dan tot ideeën als zwemmen op het droge, zwemmen in limonade, zwemmen in open water, zwemmen in de golven.
  • Omkeren
    Je kunt de startvraag die je hebt geformuleerd ook omkeren. Door woorden of hele zinnen te vervangen. En dan kijken wat voor ideeën je voor die nieuwe vraag kunt bedenken. Vervolgens ga je die ideeën dan weer omkeren. Mijn ervaring is dat deze techniek meestal heel gemakkelijk gaat. Het kwartje valt na het omkeren van de ideeën ook heel snel.
    >> Hoe kunnen we leren zwemmen stomvervelend maken?
    >> Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ze niet meer naar zwemles willen komen?
    >> Hoe kan ik de zwemlessen vervelender maken voor de kinderen?
    >> Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we 200 klachten per maand krijgen?
    >> Hoe kunnen we ervoor zorgen dat iedereen op zijn eigen manier zwemles geeft?

Gezamenlijke brainstorm

Met creatief brainstormen kun je dus op hele interessante oplossingen komen voor problemen. Ook leuk om dat eens met elkaar te doen. Doe je mee aan een gezamenlijke brainstorm? De startvraag is ‘Hoe kunnen we leren zwemmen leuker maken?’. Ik ben benieuwd naar de reacties.

Deze blog is geschreven door Titeke Postma. Vanuit haar bedrijf Propulz.tP inspireert ze zwembadteams om verandering in gang te zetten. Ze zet je op een creatieve en eigenzinnige manier aan het denken over het leuk(er) maken van bewegen. Zodat bewegers ‘in beweging komen’, met plezier en niet afhaken.




ZwembadBranche Congres