Black Friday: doet jouw zwembad ook mee?

Het zal je vast niet zijn ontgaan: vrijdag is het Black Friday. Het is de dag dat alles goedkoper is of lijkt… In iedergeval grijpt menigeen het aan om te stunten met prijzen. Net zoals zoveel tradities, komt ook Black Friday overwaaien uit Amerika. Daar is het al heel lang een begrip en een dag waar men naar uitkijkt om zijn slag te slaan, zowel de kopende als verkopende partij. Een dag waarop je middels aanbiedingen de aandacht kan trekken. Is het ook interessant voor de zwembranche?

Thanksgiving

Black Friday is de vrijdag na Thanksgiving, een dag waarop veel Amerikanen traditiegetrouw beginnen met hun kerstinkopen. En waarom is juist deze dag zo populair? Winkeliers geven deze dag flinke kortingen. De meeste producten zijn de rest van het jaar niet meer goedkoper te verkrijgen. Het gaat in Amerika zelfs zover dat velen een officiële vrije dag krijgen om uitgebreid hun inkopen te doen. Het levert al jaren in iedergeval bijzondere taferelen op. Sommige mensen in Amerika kiezen ervoor om al een week van tevoren hun auto in de buurt van de desbetreffende winkel te zetten om ervoor te zorgen dat ze gemakkelijk hun nieuwe aanwinsten naar de auto kunnen slepen. Op de dag zelf is in de buurt parkeren namelijk niet meer mogelijk. Het is zelfs nog maar de vraag of je met een auto in de buurt kunt komen, het verkeer staat op deze dag volledig vast. hetzelfde geldt voor de rijen voor de kassa’s.

Het ontstaan

Over het ontstaan van Black Friday bestaan verschillende theorieën. De week voor Thanksgiving was vroeger een week waar Amerikanen en Canadezen diverse parades hielden. Vanaf de 19e eeuw gingen grote warenhuizen hierop inspelen door deze parades actief te gaan sponsoren en hiermee reclamecampagnes te lanceren. Centraal in deze parades stonden daarom mooie deals. De eerste dag na deze week was en is de dag na Thanksgiving die tegenwoordig Black Friday wordt genoemd. Een tweede theorie over het ontstaan van dit fenomeen is dat retailers in deze week voor het eerst in het jaar ‘zwarte cijfers’ schrijven. In het verleden was de gewoonte van veel winkeliers hun verliezen in rode cijfers op te schrijven en hun winsten in zwarte cijfers. Door de hoge omzet tijdens Black Friday zorgde de flinke winsten van deze dag ervoor dat de cijfers eindelijk in het zwart konden worden geschreven.

Lees ook: Wie wordt jouw fan vandaag?

Nederland

In 2015 is Black Friday ook in Nederland op grote schaal geïntroduceerd. Het begrip heeft vooral naam gemaakt door campagnes van grote winkels zoals MediaMarkt, BCC en Bol.com. Vooralsnog zien we in Nederland nog geen gekte ontstaan zoals in Amerika, maar we kunnen er ook niet meer echt omheen. Bij velen loopt de mailbox al vol met interessante aanbiedingen. Lange rijen zien we ook nog niet echt, de uitverkoop vindt grotendeels online plaats. Een groot voordeel is dat de aanbiedingen vaak geldig zijn van Black Friday tot en met Cyber Monday. Hierdoor heb je 4 dagen de tijd om je aankoop te overdenken voorkom je dat mensen een impulsaankoop doen.

Wat heb ik er aan?

Nu denk je misschien als zwembad dat het minder voor jou geldt. Bij kerstinkopen denk je niet gelijk aan het zwembad. Toch biedt deze traditie ook zeker voor zwembaden kansen. Er is natuurlijk genoeg te verzinnen om aan te bieden, speciaal op Black Friday. Met natuurlijk hét grote voordeel dat je weer even onder de aandacht bent van je (potentiële) klanten. En dat kan altijd wat opleveren. Optisport en Sportfondsen hebben al aangekondigd mee te doen met Black Friday. Wat ga jij doen?




“VConsyst”