Té betrokken ouders? Juf Ank weet raad…

Wanneer gaat mijn kind naar het volgende badje, waarom moest mijn kind nog een keer door het gat en hoezo mag mijn kind nog niet afzwemmen? Voor jullie allemaal waarschijnlijk heel herkenbare vragen. Ouders zijn meer betrokken, maar ook veeleisender. Fijn natuurlijk dat men heel erg meeleeft met het kind, maar soms -of misschien wel vaker- slaat men een beetje door. Sterker nog het werkt juist averechts, zo benadrukte Ellen laatst ook weer in een van haar columns op Famme. Kinderen voelen de druk. Zij voelen ‘onvoldoende’ presteren als falen, ontwikkelen faalangst en worden ongelukkig.

Anderen

Ellen heeft het in haar column vooral over de Cito toets, maar eigenlijk kun je hier elke willekeurige toets, diploma of prestatie voor invullen. Kern van het verhaal: ouders willen het beste voor hun kind, alleen verliezen met hun prestatiedrang van tegenwoordig het belangrijkste uit het oog. En dat is natuurlijk het kind zelf. Wanneer de prestaties tegenvallen ligt het aan de juf, de lesmethode, het zwembad. Of misschien wel aan de andere kinderen die niet stimulerend genoeg zijn. Maar eigenlijk ligt het aan de ouders die de druk opvoeren. En soms ook aan de meesters en juffen wanneer zij hierin meegaan. Eigenlijk de grootste valkuil van lesgevers.

Juf Ank

Het deed mij ook gelijk denken aan juf Ank. Een juf die zich gelukkig niet laat gek maken. Ik hoef denk ik niet meer uit te leggen wie juf Ank is? Ok, bij deze dan voor diegene die het is ontgaan. Juf Ank is de juf uit de hitserie Luizenmoeder, een serie waarin de ouders van kinderen op een basisschool behoorlijk een hak worden gezet. En dan met name de ouders die net iets té betrokken zijn. De aflevering over de leerprestaties van de kinderen, was toch wel een toppunt. En het had waarschijnlijk ook zo kunnen zijn opgenomen in een willekeurig zwembad. De gemoederen liepen in iedergeval op basisschool De Klimop nogal hoog op, maar Juf Ank hield haar hoofd koel. Wat niet echt het geval was in de laatste aflevering over de kanjertraining, maar dat even terzijde…

Lees ook: Welke kinderen zitten bij jou op zwemles?

Eigen tempo

En natuurlijk maakt het ook niet uit wat de prestaties van een kind zijn. Als een kind maar plezier heeft. En vooral zelf leert ontdekken wat zijn of haar talenten zijn. Om vervolgens deze verder te ontwikkelen, naar zijn of haar kunnen. Zon, maan, raket: wat maakt het uit. Stimuleren is goed, maar dan natuurlijk vooral in het tempo van het kind. Want zoals juf Ank heel treffend zegt: ‘Als je wil dat je kind hogerop klimt, moet je er vooral niet bovenop gaan zitten’. Misschien leuk om te onthouden als een ouder weer eens begint over het afzwemmen van een kind…




EasySwim Pro