Alles over spierpijn: je kunt het maar beter voor zijn!

Je hebt heerlijk baantjes gezwommen of een workout gedaan, maar dan: the day after kan het helemaal omslaan. Je kunt nog nauwelijks bewegen en alles doet zeer, voor jou geen volgende keer. Spierpijn is voor alle sporters een bekend fenomeen, maar wat het precies is en wat je dan het beste kan doen dat weet niet iedereen. Echter nog beter om te weten, hoe voorkom je die pijn na al dat zweten? Laura Louwes van Fit.nl weet er alles van en geeft tips hoe je het voorkomen kan. Want spierpijn is natuurlijk veel prettiger om te voorkomen, dan kun je de volgende dagen ook wat makkelijker doorkomen…

    1. Consistent trainen
      Dankzij het Repeated Bout Effect heb je minder spierpijn bij een volgende trainingssessie omdat je afweersysteem sneller in actie komt. Je lijf herinnert zich nog wat het moet doen om te herstellen nadat je hebt getraind. Consistentie in je trainingen is dan ook wenselijk wanneer je spierpijn wilt voorkomen. Als je een langere tijd niet traint, zal je afweersysteem even een opstartfase nodig hebben om zich in te stellen op de nieuwe situatie. Let wel: regelmatig trainen zorgt er niet voor dat je sneller herstelt, het doet enkel je spierpijn afnemen. Je zult een spiergroep alsnog rust moeten gunnen voordat je deze weer kunt belasten.
    2. Rustige trainingsopbouw
      Naast het zorgen voor consistentie in je trainingen, kun je spierpijn verhelpen door je tijd te nemen wanneer je met een nieuwe trainingsmethode begint. Onderzoek laat zien dat er een kleinere kans is op hevige spierpijn als je langzaam het tempo of de inspanning verhoogt. Het goed opbouwen van je trainingsbelasting is dus van groot belang.

Lees ook: Alles over spierpijn, wat is spierpijn?

    1. Herstel
      Zoals vaker aangegeven, heeft je lichaam na een training een herstelperiode nodig. Nu bestaat herstellen niet alleen uit wachten tot het weer tijd is om te trainen; ook je slaapkwaliteit, mate van stress en voedingspatroon dragen bij aan het herstel. Uiteraard is voldoende en gezond eten een must wanneer je traint.
    2. Cooling-down
      Beweging stimuleert de bloedtoevoer naar je spieren en kan stijfheid doen afnemen. Actief herstel middels een cooling-down direct na je training, of bewegen op een lage intensiteit kan je dus goed doen. Denk hierbij aan weinig belastende vormen van beweging, zoals wandelen, fietsen, lichte yoga.

Hiermee kun je de spierpijn zeker verminderen. Het is alleen nog niet helemaal duidelijk of actief herstel er ook voor zorgt dat je jezelf sneller kunt belasten met een nieuwe trainingssessie. Het is dus nog steeds heel belangrijk om goed te luisteren naar het lichaam en datgene te doen wat goed voelt. Natuurlijk kan het zijn dat je ondanks deze tips toch spierpijn hebt, volgend week vertelt Laura Louwes wat je dan moet doen.

FIT.nl is een platform voor fitness, afvallen en voeding. Een team van deskundigen houd je op de hoogte met artikelen en deelt oefeningen en recepten voor een fitter leven.




Pomaz